.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

.:Pintaku YaRabb:.

Ya Allah..Ya rabb..
Setiap pagi...Saat mata terbuka melihat dunia.
Hanya senyum terukir.  Kadang lupa mengucap hamdalah.
Astaghfirullahal'adzim. Itu aku.
Yang selalu lupa dan lalai.

Dalam hati berkata.

Aku mau jadi seperti mereka. Yang gigih membawa nama Islam.
Tidak kenal tempat, masa dan waktu. Yang tidak pernah meletakkan definisi 'jemu' dalam ensiklopedia mereka. Aku kagum dan bangga pada mereka..


Ya Allah..Ya rabb.. 

Aku tak meminta mawar indah, kerana kelopaknya akan gugur satu demi satu ...

Aku juga tak meminta sebungkus coklat, kerana kemanisannya akan hilang ketika diriku menghabiskannya ..

Aku tak berharap hadiah bekotak cantik, dibalut pita yang indah, kerana ianya hanya pameran saja ..

Aku pun tak berharap sebotol minyak wangi berjenama, hargaberjuta-juta ringgit, kerana ianya takan mengharumkan akhlaqku yg buruk ...

Aku tak bermimpi, kereta mewah tersusun di depan rumahku kerana ianya takkan boleh menghantarkanku ke syurgaNya ...


Aku tak berharap, kau memberiku bingkai gambar yang indah berhias lukisan bunga, kerana apabila kupasang gambar tercantikku, hanya akan mentertawakankukerana umurku bergerak senja ..

Aku tak ingin apa-apa selain RahmatMu, kerana ada kebahagiaan yang tersemat di sana ..

Menangislah Untuk Syurga AKhirat

Assalamualaikum.. :).
Bismillahirrahmaanirrahiim ..

"Menangis kerana berharap dapat masuk ke dalam Syurga Allah,
maka insya Allah akan mendatangkan doa Syurga kepada Allah
agar memasukkan hamba-Nya tersebut masuk ke dalamnya .. "

Rasulullah SAW bersabda:
"Syurga dan neraka di nampakkan kepadaku, maka aku tidak melihat kebaikan dan keburukan seperti hari ini. Seandainya kamu mengetahui apa yang aku ketahui,kamu benar-benar akan sedikit ketawa dan banyak menangis."

Anas bin Malik r.a perawi-hadis ini mengatakan,

"Tidaklah ada satu hari pun yang lebih berat bagi para Sahabat selain hari itu,mereka menutupi kepala mereka sambil menangis teresak-esak." (HR. Muslimno.2359)

Immam Nawawi rahimahullah berkata, "Makna hadis ini, 'aku tidak pernah melihat kebaikan sama sekali melebihi apa yang telah aku lihat di dalam syurga pada hari ini, aku juga tidak melihat keburukan melebihi apa yang telah aku lihat dan mengetahui apa yang telah aku ketahui semua yang aku lihat hari ini dan sebelumnya, sungguh pasti kamu sangat takut, menjadi sedikit tertawa dan banyak menangis. "(Syarh Muslim)

"Menangis kerana ketakutannya akan seksa neraka,
insyaAllah akan mendatangkan doa neraka kepada Allah
agar membebaskan hamba-Nya tersebut masuk di seksa di dalamnya .. "

♥ Menangislah ketika ingat akan dosa kita ..
♥ Menangislah ketika ingat akan kepedihan azab neraka-Nya ..
♥ Menangislah ketika ingat akan keindahan Syurga dan berharap masuk didalamnya ..
♥ Menangislah ketika belum mampu memperbaiki diri dengan optimum ..
♥ Menangislah untuk kebaikan akhiratmu ..

Wallahu'alam bishowab wallahu musta'an ..

mari renungi dan sebarkan hikmah untuk saudara & saudariku al-mahbubah fiellah ..
salam ukhuwwah kerana-Nya ..


.:: Indahnya Hidup Bersyariat ::.


“Awak ambik kos pendidikan Islam...”

“tak…”

“Habistu??? Aaaa...mesti ambik kos bahasa arab kan…”

“Tak juga, saya program sains la…”

“saya ingatkan ustazah tadi…”

Hmmm... soalan-soalan sebegini selalu diajukan pada mereka yang bertudung labuh… Asal tudung labuh je ingat ustazah, asal pakai tudung labuh je orang ingat pelajar jurusan agama…

Haishhh… ana bukan ustazah, bukan juga anak ustaz..
ana bertudung labuh sebab ana seorang muslimah!!!
Iye betul biasanya ustazah yang pakai tudung labuh… Tapi tak salahkan ana memakai tudung labuh...

Sebagaimana firmannya :
"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka. " (An-Nur : 31)



Ada juga yang menyangka bila seseorang itu bertudung labuh, bermakna alimnya seorang wanita. Hakikatnya tak semua yang bertudung labuh sarat dengan ilmu-ilmu ukhrawi.

"Dahtu kenapa bertudung labuh?"

Awak… Islam menyarankan muslimah untuk bertudung labuh kerana penuh dengan hikmah. Ia bukan sekadar menutupi aurat, tetapi juga melindungi diri. Tudung itu sendiri bisa mendidik si pemakainya…

“Eh tudung pun boleh jadi cikgu???”

Boleh dikatakan begitu… cuba anta wa anti bayangkan, agak-agak ada ke wanita bertudung labuh pergi berpesta, pegi disco? Ya kalau ada pun cuma segelintir yang tak tahu malu… Bila bertudung labuh akan lebih menjaga akhlak, yela… takkan yang bertudung labuh nak terlompat-lompat, terkinja-kinja tengok konsert, menjerit-jerit macam kena hysteria… kan kalau perangai tak jaga, nanti orang mengata, harap je pakai tudung labuh tapi perangai…
Nauzubillah…

Bila jenjalan kat mana-mana jarang lelaki yang berani tegur lebih-lebih, paling tidak pun mereka bagi salam…

“Assalamu’alaikum ustazah… tak jawab dose taw”

Tengok, yang nakal pun tiba-tiba jadi budak baik. Sudah menjadi fitrah, lelaki kan tertarik pada wanita, dengan susuk tubuhnya yang menggoda, jalan lenggang-lenggok, apatah lagi yang lemah imannya. Kadang-kadang lelaki tertarik mendekati wanita bertudung labuh kerana keindahan akhlaknya. Jadi mereka rasakan mereka perlu berubah tetapi dalam masa yang sama mereka ingin mendampingi wanita yang bertudung labuh yang mungkin boleh membantu mereka dengan ilmu yang wanita itu ada.

“Awak… saya nak berubah jadi budak baik, boleh tak awak awak bimbing saya?”

“Kenapa saya”

“Sebab saya tengok awak alim je”

“Kenapa??? Sebab saya pakai tudung labuh???"

Awak lelaki kalau benar-benar mahu berubah, awak seharusnya cari yang sama jantina dengan awak. Kerana itu lebih terjaga dan jauh dari fitnah. Ramai lagi lelaki yang jauh lebih alim dari saya…

Iye walaupun saya bertudung labuh, tapi belum tentu ilmu setinggi langit. Bukan saya kedekut ilmu, sombong. Setakat ilmu yang ada bolehla kita share kerana ilmu itu bila saya beri ia makin bertambah. Saya juga masih berusaha mencari sebanyak ilmu yang mungkin. Kerana hanya dengan ilmu mampu mengubah seseorang membawa keluar dari kotak kejahilan. Kerana ilmu itu cahaya, penunjuk jalan. Apatah lagi ilmu yang diamalkan, pasti terpancar nur dari dalam hati. Saya juga perlu dibimbing dan tudung labuh ini bukanlah suatu lambang ketinggian ilmu seseorang. Cuma saya cuba jadi yang terbaik, apa yang saya mampu lakukan, saya kan cuba sedaya upaya mengamalkannya kerana indahnya hidup bersyariat.

Dan tak bermakna yang tudung singkat itu sedikit ilmunya, cuma mungkin masih belum tergerak hatinya untuk berubah kepada yang lebih baik, sama-sama kita doakan..insyaAllah.
sekian..................... ;D

*Semoga Allah memberikan kita keimanan yang teguh dalam menjalani hidup yang penuh dengan cabaran di akhir zaman ini. Iman ada naik dan turunnya. Dan itulah yang kita risaukan, apa yang terjadi pada kita saat iman kita lemah.. Nau'zubillah...

*Teruskan berdoa kepada pencipta kita yang satu, ALLAH SWT...
Sesungguhnya doa itu senjata Mukmin

via khazinatul asrar

Siapakah Kekasih Yang Tercinta Itu?

Bismillah..
Tiadalah hawa nafsu kecuali selalu menuruti apa yang di biasakan oleh yang bersangkutan. Jika dituruti kemahuannya, ia akan ketagihan dan jika tidak, ia tidak menuntut..


Apakah engkau telah melihat dirimu sendiri dan bertanya, sejauh mana engkau mencintai Rasullullah S.A.W.? Apakah engkau menyedari bahawa bukti cinta tersebut adalah melaksanakan apa yang telah di perintahkan oleh Rasullullah S.A.W. dan meninggalkan apa yang di larangnya?

Perhatikanlah kembali perasaan anda dan arahkanlah perasaan cinta anda, mula-mula ditujukan kepada ALLAH. S.W.T. kemudian kepada orang (Nabi S.A.W), yang telah menyelamatkan kita daripada kesesatan. Ingatlah selalu - bila anda menginginkan kedudukan yang tinggi di dalam syurga- suatu hadis dari Rasullullah S.A.W :

"Seseorang itu akan di himpunkan bersama dengan orang yang di cintainya" ( Hadis Riwayat Al-Bukhari)


Di antara bukti dan tanda pertama yang membuktikan cinta seseorang kepada Rasullullah S.A.W adalah dengan melakukan segala yang di perintahkan olehnya. Jadi, bagaimana seseorang menganggap dirinya telah menyintai Rasullullah S.A.W sementara dia sendiri melakukan sesuatu yang tidak di perintahkan oleh beliau, tidak mengikuti sunnahnya dan tidak pula mentaati petunjuk yang di bawanya.

dapatkan buku yang bercerita tentang Rasulullah S.A.W dan bacalah. Lihatlah betapa agungnya akhlaknya, betapa lembutnya tutur katanya, betapa lapangnya pintu kemaafannya, betapa besar rasa takutnya kepada ALLAH dan sifat zuhudnya pada dunia. Oleh itu, ubahlah akhlakmu agar serupa dengan akhlak Rasulullah S.A.W..

by : La tahzan

Peringatan buat diri ini dan sahabat

Ada Hikmah di sebalik Kesukaran

Tidak MUDAH tersenyum ketika hati menangis dan terhiris
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari itu sebahagian daripada kasih Ilahi
Agar Allah memindahkan kebaikan-kebaikan orang yang menyakiti kita

Tidak MUDAH bangkit dalam keadaan terperuk
Tapi akan terasa INDAH ketika kita menyedari ...
Bahawa Allah sedang menyapa dengan cinta-Nya Agar kita tumbuh besar dan kuat

Tidak MUDAH memberi ketika diri sendiri dalam kekurangan
Tapi akan terasa INDAH ketika kita boleh membahagiakan orang lain
Bukan membahagiakan diri sendiri

Tidak MUDAH memaafkan ketika kita dibenci dan di hina
Tapi akan terasa INDAH kalau itu sebahagian daripada penyucian diri ...
Dan ikhlas hanya mengharap redha Ilahi




Tidak MUDAH melupakan kegagalan ketika kita masih berkubang di dalamnya
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itu adalah awal dari kejayaan kita

Tidak MUDAH melupakan masa lalu yang menyakitkan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari itulah jalan yang harus ditempuh
Untuk memulakan kebahagiaan yang akan diberikan Allah sebagai penggantinya

Tidak MUDAH menghilangkan duka kerana kehilangan
Tapi akan terasa INDAH ketika menyedari ...
Bahawa Tuhan telah meminjamkan kepada kita beberapa saat

Tidak MUDAH menghadapi penderitaan dan cubaan yang terus mendera
Tapi akan terasa INDAH ketika mewujudkan kesabaran dan rasa syukur
Dan menyedari itu sebahagian daripada cara Allah menyayangi hambanya ...
Seperti Allah menyayangi para Nabi dan Rasul-Nya


By : Kata-kata Hikmah

Berikan aku Cahaya-Mu

YA AWWAL... YA AAKHIR
Kehidupan bukan bermula dari kelahiran…
Tidak pula berakhir dengan kematian..
Sesungguhnya kehidupan bermula dari kehendak-MU
Dan akan berakhir pada kehendak-MU


Ingin memupuk rinduku dalam ruang tanpa cahaya
Seperti yg Tercinta tafakkur di gua Hira

YA ALLAH,...
jadikanlah di dalam hatiku cahaya,...
dan didalam ucapanku cahaya,...
dan jadikanlah pada pendengaranku cahaya,...
dan jadikanlah pada penglihatanku cahaya,...
dan jadikanlah dari belakangku cahaya
dan dari depanku cahaya,...
dan jadikanlah dari atasku cahaya,...
dan dari bawahku cahaya, ...
YA ALLAH berikanlah kepadaku cahaya dari cahaya...

aamiin

Allah Rindu Rintihan Kita.. ^____^

Bismillah ..
Sungguh, iman itu tak akan pernah hadir di saat hati menyenangi dunia ..
ia juga tidak akan lahir dari hati yang telah dihiasi dengan keindahan harta ..
tetapi iman itu terbit ketika malam semakin menyingsing waktunya ..
mencari dan tercaci sekeping hati yang mengisi dosa-dosa yang membelenggu diri di saat dahi menyimbah kebumi ..


Sujud ditikar sejadah menjadikan kita insan yang mengakui dosa ...
esakan tangis takkan mengubah sejarah lalu ..
tapi yang pasti, menghimpunkan kesalahan diri pada Dia
yang akan meyakinkan ketaubatan pada-Nya


Allah rindu ..
"Sungguh, Allah rindu pada rintihan hati manusia"
rintihan hati inilah tanda kita hamba yang tak menguasai apa-apa
untuk menghalangi kudrat dan redha-Nya
tak berupaya menepis qada dan qadar-Nya
hanya belas kasihan Allah yang di harapkan dapat menjauhkan diri daripada segala bencana ..
Adakalanya Allah sengaja timpakan ujian berat ke atas hamba-Nya
ketika itu hati si hamba akan merintih walaupun bibir boleh mengukir senyum .. :)
kadang-kadang ujian datang silih berganti
seolah-olah Allah tidak mendengar rintihan hati hamba-Nya ..

sebenarnya, Allah rindu untuk mendengar hati si hamba,
tanpa ujian, hati tidak ingat Allah dan ia berasa tenteram
hingga hilanglah rasa kehambaan daripada dalam diri
lalu kerana itu, Allah datangkan ujian silih berganti ..
agar rintihan hamba tidak terputus kepada Tuhan-nya ..



Hukama berkata: "Allah lebih suka mendengar rintihan hamba-Nya yang berdosa (termasuk rintihan hati), dari pada seoarang abid yang duduk beribadah."
Rasulullah S.a.w bersabda: "Allah Subhanallahu wa Ta'ala berfirman:" Wahai anak adam, bangunlah kepada-Ku, nescaya Aku akan
berjalan kepada, dan berjalan kepada-Ku nescaya aku akan datang kepada kamu dengan berlari. "(HR. Ahmad)

mari sahabat fillah kita jemput hidayah, taubat, taufik, ilmu, rezeki, dan redha kita oleh-Nya kepada Sang Serba Maha Tuhan kita Allah Azza wa Jalla. Yang Maha Kaya, lagi Maha Terpuji, Yang Maha Penyayang lagi Maha Mencintai.. sementara teman yang lain terus sibuk mencari mimpi yang menghijab diri dari "Nur Illahi"

Masjid Qiblatain

Masjid Qiblatain bermaksud masjid 2 kiblat ini menyimpan sejarahnya yang tersendiri kerana di sinilah Rasulullah SAW menerima wahyu dari Allah SWT untuk mengubah arah kiblat dari Masjidil Aqsa ke Masjidil Haram dan peristiwa ini berlaku dalam bulan Rejab tahun ke-2 Hijrah

Sebuah peristiwa penting berupa perpindahan arah kiblat dialami Rasulullah SAW dan para sehabat ketika sedang melakukan solat Zohor berjemaah di Masjid Qiblatain. Itulah sebabnya mengapa masjid ini dinamakan Qiblatain yang bererti dua kiblat.

Syahdan ketika Rasulullah SAW sedang melakukan solat Zohor (riwayat lain menyebut solat asar) berjemaah di Masjid Qiblatain, tiba-tiba turun wahyu (Surah al-Bagarah: 144) yang memerintahkan menukar arah kiblat dari Masjidil Aqsa di Palestin (utara) ke Kaabah di Masjidil haram di Mekah (selatan).



"Sungguh Kami melihat mukamu, menengadah ke langit, maka sungguh Kami akan memalingkan kamu ke kiblat yang kamu sukai. Palingkanlah mukamu ke arah Masjidil Haram. Dan di mana sahaja kamu berada, palingkanlah muka kamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang yang diberi Al Kitab memangmengetahui, bahawa berpaling ke Masjidil Haram itu adalah benar dari Tuhan mereka dan Allah tidak sekali-kali tidak lengah dari apa yang mereka lakukan ".

Padahal, ketika turun wahyu tersebut solat telah berlangsung dua rakaat. Maka begitu mendengar wahyu tersebut, serta merta Rasulullah SAW dan para sahabat terus memindahkan arah kiblatnya atau memainkan arah 180 darjah. Dan peristiwa perpindahan kiblat itu dilakukan sama sekali tanpa membatalkan solat. Juga tidak dengan mengulangi solat dua rakaat sebelumnya. Ayat itu sendiri adalah ayat yang diturunkan kepada Rasulullah SAW yang telah lama mengharapkan dipindahkannya kiblat dari Masjidil Aqsa ke Masjidil Haram.

Peristiwa yang berlaku pada bulan Rejab 12 H itulah yang menjadi cikal bakal pemberian nama Masjid Qiblatain yang bererti dua kiblat. Sebelum dinamakan Qiblatain kerana perubahan arah kiblat itu, masjid yang terletak di atas bukit kecil di utara Harrah Wabrah, Madinah, itu bernama Masjid Bani Salamah.


Dekat Masjid Qiblatain ada telaga yang diberi nama Telaga Raumah, sebuah sumber air milik orang Yahudi. Mengingat pentingnya air untuk masjid, maka atas anjuran Rasulullah SAW, Usman bin Affan dan menebus telaga tersebut dengan harga 20 ribu dirham dan menjadikannya sebagai wakaf. Air telaga tersebut sehingga sekarang masih berfungsi untuk bersuci dan mengairi taman di sekeliling masjid, serta keperluan minum penduduk sekitar. Hanya bentuk fizikalnya sudah tidak kelihatan, kerana ditutup dengan tembok.
Dalam perkembangannya, pemulihan Masjid Qiblatain terus-menerus dilakukan, sejak zaman Umayyah, Abbasiyah, Uthmaniyah, hingga zaman pemerintahan Arab Saudi sekarang ini. Pada pemulihan-pemulihan terdahulu, tanda kiblat pertama masih jelas kelihatan. Di siu terdapat ayat QS. AlBaqarah: 144, ditambah larangan bagi sesiapa saja yang solat agar tidak menggunakan kiblat lama itu.

Berziarah ke Masjid Qiblatain mengandungi banyak hikmah. Selain ibadah solat wajib dan sunat di sana, jemaah boleh juga memetik ibrah (suri teladan) dari para pejuang Islam tempoh awal (as-sabiqunal awwalun) yang begitu gigih menyebarkan risalah Islamiyah, melaksanakan perintah Allah SWT baik dalam segi ibadah mahdlab (ritual), seperti berjemaah, menukar kiblat, dan menyucikan diri, mahupun dalam segi ibadah ghair mahdlah (sosial) seperti menyisihkan harta untuk kepentingan umat, untuk memulihkan masjid dan lain-lain.

Bila merujuk kepada peristiwa di atas, maka kita perlu memberitahu arah kiblat yang sebenarnya meski kepada orang yang sedang solat. Dan baginya boleh mengubah dan membetulkan arah kedudukan kiblat meski dalam solat, tanpa perlu mengulangi rakaat yang salah arahnya.

sumber : Majalah Travel Club


♥ Embun Penyejuk di Pagi Hari♥

Assalamualaikum 



Di kala diri sejenak bertanya.. Adakah di antara kita selama ini sering membiarkan perasaan marah dan tidak bersyukur kerana belum memperoleh apa yang diharapkan?
... ...
Andaikan ada... Bolehlah kiranya diri menawarkan embun penyejuk bagi jiwa - jiwa nestapa...

Bagaimana jika mulai hari ini kita memilih untuk bersabar, bersikap lapang dada dan mempercayai bahawa Allah akan memberikan keindahan pada waktunya bagi insan yang mulia...

Sabar itu lembut, senap didengar, manis diucapkan dan menyejukkan hati...

Kesabaran itu tanpa batas kerana kalau dibataskan hilanglah kesabaran itu..

Sesungguhnya kesabaran bukan hanya terhadap penderitaan dan ujian, ia lebih dari itu, sabar juga bererti taat dalam melaksanakan perintah dan menjauhi larangan-Nya..

Di kala diri memilih sabar dan syukur sebagai hiasan jiwa, hati ini terasa lebih tenang, denyut jantung lebih teratur dan berfikir lebih jernih, sehingga lambat laun kita mampu menyelesaikan persoalan dengan lebih mudah dan indah... percayalah dan rasakanlah .. Subhanallah...

Memang memiliki jiwa itu sabar tak semudah yang kita kira... Tak semudah kita membalikkan telapak tangan, namun tak ada salahnya kita berusaha...

semoga untaian hikmah ini bermanfaat...

Terjemahan Bacaan Dalam Solat

Bismillahirahmanirahim, Assalamualaikum w.b.t. Syukur kepada Allah kerana masih memberi peluang kepada kita umat islam untuk mengerjakan ibadat. Alhamdulillah, semoga Allah memberi taufiq dan hidayah kepada kita untuk membuat kebaikan walau sekecil manapun. Mudah-,udahan Allah menerima amal kita. Amin..
Di sini saya ingin berkongsi mengenai terjemahan bacaan solat. Kadang kita terlupa bahawa solat itu satu ibadat dan bukannya adat maka di persetankan akan maksud di sebalik bacaan dalam solat. Mari lah kita sama-sama menghayati dan fahami setiap makna di sebaliknya. Peringatan untuk anda dan juga  untuk diri sendiri yang kadang-kadang terlupa. dan jika terdapay kesilapan, harap dapat ditegur untuk diperbetulkan



Takbiratul-Ihram & Takbir 
Allah Maha Besar. 



Doa Iftitah


Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.
Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,
dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.
Sesungguhnya solatku,
Ibadatku, hidupku, matiku
adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.



Al-Fatihah

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Yang menguasai hari pembalasan.

Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.

Tunjukilah kami jalan yang lurus.

Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.



Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.



Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian



Bacaan ketika sujud

Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.






Bacaan ketika duduk di antara dua sujud


Ya Allah, ampunilah daku,
Rahmatilah daku,
kayakan daku,
angkatlah darjatku,
rezekikan daku,
berilah aku hidayah,
sihatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku




Bacaan ketika Tahiyat Awal

Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.





Bacaan ketika Tahiyat Akhir


Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah..
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di alam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.



Doa Qunut


Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.
Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.
Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah Engkau tetapkan
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.


saya sertakan sekali link bagi bacaan-bacaan dalam Solat bagi terjemahan Per Kata

Download file [PDF] :

Kita atau syaitan?

Bismillah.....

ketika khilaf melakukan perbuatan dosa, seringkali syaitan yang dipersalahkan sebagai alibi bagi diri atas perbuatan yang telah dilakukan. namun sesungguhnya tidak sepenuhnya syaitan itu dipersalahkan sebagai penyebab kekhilafan yg telah dibuat.

diri inilah yang seharusnya bermuhasabah, kerana boleh jadi...diri ini sendirilah yang MEMBUKA PELUANG UNTUK SYAITAN MASUK KEDALAM HATI DAN MEMBISIKAN KESESATAN DAN PENYIMPANGAN.

pada dasarnya kadang-kadang syaitan itu hanya menghias sesuatu kemaksiatan agar terlihat menarik dan perananya mungkin hanya 20%. dan diri inilah yang belum mampu menahan GEJOLAK NAFSU DALAM DIRI yang membuat semakin terjerumus dalam dosa, dan boleh jadi mungkin ini memiliki 80% pengaruh pada diri kita untuk berbuat dosa atau khilaf.

tapi yakinlah ampunan Allah sangatlah luas untuk hamba-Nya yang senantiasa bertaubat dan memperbaiki dirinya....

Dari Anas r.a dia berkata: Saya mendengar Rasulullah s.a.wi bersabda: Allah Ta’ala berfirman: “Wahai anak Adam, sesungguhnya Engkau berdoa kepada-Ku dan memohon kepada-Ku, maka akan aku ampuni engkau, Aku tidak peduli (berapa banyaknya dan besarnya dosamu). Wahai anak Adam seandainya dosa-dosamu (sebanyak) awan di langit kemudian engkau minta ampun kepada-Ku nescaya akan Aku ampuni engkau. Wahai anak Adam sesungguhnya jika engkau datang kepadaku dengan kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau menemuiku dengan tidak menyekutukan Aku sedikitpun maka akan Aku temui engkau dengan sepenuh itu pula ampunan “



keep Istiqomah sahabat fillah.... ♥ ♥
wallahu ma'ana......wallahul musta'an

FAREAST - SAAT LAFAZ SAKINAH



FAREAST - SAAT LAFAZ SAKINAH
Lagu: Hafiz Hamidun
Lirik: Fadzli Far East

Heningnya...
Sunyi suasana...
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

prechorus:

Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

chorus:
Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

Sangat berminat dengan lagu ini dan ingin sekali lissa mengetahui maksud di sebalik lagu indah ini.. di mana lagu ini menyimpan sejuta rasa..  alhamdulillah.


Heningnya... Sunyi suasana... Lafaz sakinah bermula


Tiba satu lg saat slps heningnya saat ijabkabul, yakni "Saat Lafaz Sakinah". Satu saat apabila didengar pada namanya begitu indah, bahagia seindah maksud Sakinah iaitu 'ketenangan'. Benar tenang sekiranya yg berjanji pada 'saat' itu benar2 menunaikan janji.


Apa rasa... Diterjemah hanya... Sebak abah tangis ibunda


Saat ini hanya 'rasa' yg mampu menterjemah cerita. Cerita tentang 'rasa' insan yg membesarkan anak perempuannya dgn penuh kasih sayang yakni abah & ibu menyerahkan anaknya kpd seorang lelaki yg masih kabur niatnya, masih kabur 'erti cinta' pada anaknya. Abah yg selama ini menggasak kudratnya utk membesarkan anaknya, yg tidak pernah kita lihat akan tangis susahnya, hari ini, 'saat' ini kenapa mampu kita membaca sebaknya? Ibu sekali lg engkau menangis slps engkau menangis gembira melahirkan anakmu... pada 'saat ini'... "Saat Lafaz Sakinah"

Adalah aku, wali puteriku... Serah kini amanahku ini padamu...


Nafkahilah dia, curah kasih & cinta


Lebih dari yg kuberikan kpdnya


Abah, apa lg yg tidak kau berikan pada anakmu? Apa kurangnya lagi kasih & cintamu? Sedalam mana lagi kasih & cinta lelaki baru itu harus diberikan kpd buah hatimu itu? Jawab abah, engkau harus curahkan kasih & cinta sedalam-dalamnya, kerana aku inginkan rasa percaya puteriku padamu berbunga2... sama saat pertama kali dulu dia percaya padaku & diserahkan jemari kecilnya utk aku memimpinnya & membawanya ke mana-mana.

Dulu esakannya sandar di bahuku... Tangisannya kini ku serah padamu... Bukan bermakna dia bukan milikku...

Fitrahnya perlukanmu

Ingatlah perihal hidup di dunia ini penuh warna, putih dikurnia hitam pasti ada, mudanya di pagi kadang tuanya di senja. Akan tiba masa engkau terima esak & tangisnya.. Janganlah sesekali engkau rasa itu beban bagimu.. Jika dulu semuanya di bahuku.. Tangisnya kini aku serah padamu.. Setialah di sisinya saat itu, kerana selalunya esak & tangisnya tidak lama.. Kemudian dia akan terus membahagiakanmu. Aku serahkan padamu bukan bermakna dia bukan milikku...Dia tetap anak kecilku bagai dulu..namun fitrah hidupnya perlukanmu..

Jadikanlah dia wanita syurga.. Mengerti benar akan maharnya..

Taat itu bukan hanya pada nama.. Indah ia pada maksudnya..



Aku impikan puteriku lisannya, kelembutannya, kesabarannya, kehalusan budinya & keikhlasannya bak wanita syurga. Anakku perlu mengerti akan erti mahar yg diberikan olehmu padanya. Erti mahar itu adalah satu ketaatan. Ketaatan itu janji-Nya adalah syurga.


Ku akur akan pesanmu... Puterimu kini amanahku...

Aku ingat sekali kata2 Imam Al-Ghazali, "Yang paling berat di muka bumi ini adalah amanah". Abah, janjiku ini kelihatan ringkas namun aku faham akan beratnya ia.. Janganlah kau risau & gusar. Akan aku benar-benar memegang amanahmu..

Iringlah dengan doamu... Bahagia kami dari redhamu...

Namun abah, aku pinta darimu doakanlah kami, kerana aku amat yakin redha Allah dalam keluarga baru ini adalah dari redhamu...



p/s : tak mahukah kamu merasakan, getarnya hati saat pertama kali bertentang mata pada hari ijab kabulmu? tak inginkah kamu merasakan, malu dan debarnya pertama kali berjabat tangan dengan seorang lelaki yang telah Allah pilihkan buatmu? maka, sebelum dia halal buatmu, peliharalah dirimu baik-baik. biarkan kamu mengecap manisnya bertentang mata saat setelah terlafaz ijab dan kabul. biarkan kamu merasa debar dan getarnya saat pertama kali tanganmu menyentuh tangannya. setelah dia halal buatmu. setelah kamu yakin dialah yang telah Allah pilihkan buat kamu...

BILA ANDA MENGHADAPI KESULITAN MOHONLAH KEPADA ALLAH YANG MAHA MENGETAHUI.

bismillah..

Apabila semua jalan terasa buntu oleh anda maka fikirkanlah janji yang ada dalam Alam Nasyrah

(surah Al-insyirah)


Ibnu al-jauzi berkata: sesuatu urusan menghimpitku membuatku cemas dan gelisah berlarut-larutan, aku terus berfikir mencari jalan penyelesaian dari kecelaruan itu dengan berbagai cara dan usaha.

Tetapi aku tidak menemukan satu penyelesaian pun untuk keluar darinya, hingga ada sebuah ayat yang menawarkan kepadaku, ayat itu adalah :

"Waman yatta killaha yaj’allahu mahraja"



“…… dan sesiapa yang bertakwa kepada ALLAH ( dengan mengerjakan suruhanNYA dan meninggalkan laranganNYA), nescaya allah akan mengadakan baginya alan keluar ( dari segala perkara yang menyusahkan)

Surah ath-thalaq : ayat 2 

Setelah itu aku sedar bahawa ketaqwaan adalah jalan keluar daripada kebingungan, itu sebabnya aku berusaha meningkatkan ketaqwaanku, maka aku pun menemukan jalan keluarnya.

Menurut hemat saya, taqwa menurut orang yang berakal merupakan penyebab segala kebaikan. Tidaklah sekali-kali terjadi seksaan, melainkan kerana dosa; dan tidaklah sekali-kali seksaan di hilangkan, melainkan kerana taubat. Kekeruhan, kesedihan, dan kesengsaraan, tiada lain merupakan balasan dari pelbagai perbuatan yang telahku lakukan, seperti sambil lewa dalam mengerjakan solat, mengumpat wanita muslimah, meremehkan hijab, atau melakukan perkara yang di haramkan.

Sesungguhnya orang yang menentang jalan ALLAH mesti membayar harga penentangannya itu dan menutupi nota kealpaannya dengan melakukan ketaatan. Yang menciptakan kebahagiaan itu adalah ALLAH Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Bagaimana anda memohon kebahagian dari selain ALLAH? Seandainya setiap orang memiliki ketaatan, maka di bumi ini tidak akan tersisa lagi orang yang sedih dan sengsara..

Adaptasi : La tahzan. ( jangan bersedih )

Cita-citaku adalah menjadi muslimah yang cantik, baik dan solehah...

Cita-citaku adalah menjadi muslimah yang cantik, baik dan solehah.

 pertama solehah untuk Allah SWT, kedua untuk suamiku tercinta, ketiga untuk keluarga besarku dan saudara-saudara seagamaku....

Untuk menjadi muslimah yang seperti itu aku memerlukan perjuangan yang berat dan panjang.. tapi dengan keyakinan, dorongan dan semangat besar aku pasti mampu menjadi muslimah yang solehah.. seperti yang dikemukakan Ustad Ali Nuh dalam tausiyah Fiqih Nikahnya, yang mengatakan " didunia ini memang tidak ada wanita sempurna tapi banyak wanita yang mendekati sempurna"..

Kata-kata inilah yang selalu mendorong dan terngiang dalam kepalaku bahwa walaupun aku tidak cantik, tidak memiliki fizikal yang menarik, tetapi aku hanya menginginkan perbaiki akhlak menjadi akhlak yang solehah yang didampa oleh calon suamiku tercinta dan Allah SWT tentunya..

Fursan - Keinsafan Diri | lirik




KEINSAFAN DIRI


DISAAT YANG SEPI INI
KU DUDUK SEORANG DIRI
MEMOHON KEAMPUNAN DARI ILAHI


BAK LAUTAN BERGELOMBANG
SIANG MALAM PAGI JUGA PETANG
MENGHARAPKAN KETENANGAN
DARI TUHAN YANG ESA


BETAPA RIMBUNNYA DOSAKU
SEMUA TERLAKAR DILEMBAH USIAKU
SALAH DAN SILAP DIMASA YANG LALU
KINI KU SESALI


KU TIDAK LAYAK KESYURGAMU
NAMUN TAK SANGGUP KE NERAKAMU
KUTUNDUK SUJUD MERENDAH DIRI
KEMBALI PADAMU


CHORUS….


KU TETAP SETIA
PADAMU OH TUHANKU
AKAN KU PATUHI SEGALA
SURUHANMU


AKAN KU JAUHI
SEGALA LARANGANMU
ITULAH TANDA CINTA
CINTA ILAHI

sucikah hati kita?..

bismillah..
Keluhuran hati itu sesuci dan sebening air
ia tidak berkeladak, mutlak, sucinya menyucikan..
Memiliki kemurnian hati seperti mengintai cerlang mentari di balik jujuhan hujan musim tengkujuh.


Bila didatangi si fakir..
kau menghulur tangan..
namun hatimu
dikunjungi riak..
ditandangi ‘ujub..
lihatlah, aku seorang dermawan!

Saat kau dihampiri temanmu
yang diserkup segumpal susah..
riak bertandang diam,
berbisik tak sudah;
bantu dia, kau akan dipandang mulia!
‘ujub berganti datang..
mengusap hati tak lelah;
aku budiman dermawan!
terusanlah kau,
dihanyut ampu si riak..
dibuai pujuk si ‘ujub.


Kau pandang sepi
terpaan hakikat yang melontar hikmat;
kau tak punya apa-apa..
pada harta
pada apa pun
kau hanya hamba
yang berkongsi milik-Nya
kau sekadar ‘pengagih’
hak kepunyaan DIA..

Bukalah pintu sedarmu,
biarkan semilir tawaduk..
bertamu di perdu hati
membersihkan habuk riak juga debu ‘ujub
yang terselit kotor
pada sekeping hati kehambaan..

nauzubillah.. 

Allahummarhamna bil Qur’an



bismillah..

Masa berzikir dan bersolat secara beramai2 di Surau sekolah satu ketika dulu..saya mula terbiasa mengamalkan selepas ngaji bersama dengan kengkawan. Kebiasaan yang berupa amalan itu alhamdulillah dapat terus bertahan sehingga kini.

Amalan membaca selepas mengaji quran amat lah baik kalu kita dapat amalkan..sesudah membaca Quran kita mohon dan berdoa ke hadrat Allah Taala..Mohon agar Allah beri kelapangan dada menerima ilmu serta mohon hidayah dan petunjuk pada kita yang sentiasa berharap semata-mata hanya kepada-Nya.


bismillahirrahmanirahim..

Allah turunkan rahmat Qur’an
jadikan Qur’an cahaya, petunjuk kebenaran
Allah ingatkan kami semua yang kami lalai, berikan ilmu yang bermanfaat
jadikan Qur’an bacaan yang kami cinta di malam dan siang
jadikan Qur’an penerang
Yaaa Robbal ‘alamin…

Oh Allah bless us with Al Qur’an
Make it our leader, our light, our guide, and blessing
Allah remind us of what we forget and teach us what we don’t know
Oh my beloved Allah
Do Al Qur’an as our reading all night and all day (all night and all day)
Make Al Qur’an our foundation
Yaaa Robbal ‘alamin…

Allahummarhamna bil Qur’an
Waj’alhulana imama wa nurra wa huda wa rahmah
Allahumma dzakkirna min huma nasiina wa alimna min huma jahilna
Warzuqna tilawattahu aana al laili wa athrafannahar
Waj’alhu lana hujjatan

Yaaa Robbal ‘alamin…

doa ini sering sahaja kita baca selepas membaca Al Quran terutama dalam bentuk kumpulan halaqah...namun tanpa kita sedari maksud doa ini,ia juga boleh dipakai dalam doa harian kita selepas solat fardu...maksudnya  sangat memberi makna kepada kita dalam memohon bantuan daripada Allah...
jadi harapnya,kita hayatilah bersama maksud doa yang kita selalu baca ini dengan hati yang penuh keikhlasan...hanya mencari keredhaan Nya...

Rahsia Hati..

Sekeping hati..
Mampu mengungkap sejuta rasa..
Mampu menyimpan sejuta rahsia...
Hati membuat manusia gembira ..
Hati membuat manusia terseksa..
Kerana hati jiwa merana ..

Rasa hati ..
Perlukah diri memendam rasa..
Patutkah rasa menjadi rahasia ..
Wajarkah wajah memancarkan rasa..
Wajarkah mata membiaskan rahsia..

Rahsia hati..
Relakah diri meluapkannya..
Untuk melebur dalam suka dan duka..
Atau tegakah diri membiarkan rasa..
Akankah terus menerus menjadi rahasia?

Dan ...
Semua akan menjadi mudah ......
Semua akan menjadi indah ......
Semua akan menjadi bererti .....
Bila dilakukan dengan hati .....

Dunia adalah Ladang Akhirat



adakalanya dunia di rasa seperti syurga.. sejuk, tenang, aman dan damai..
adakala dunia di rasakan seperti neraka.. panas, huru-hara dan menjengkelkan..
adakala dunia di rasa tiada erti.. kosong, kebingungan, ketandusan..

semuanya ketentuaan ALLAH,
selagimana IMANnya ada,kukuh,tetap, teguh dan istiqamah, ia bagaikan syurga illahi..
jika IMANnya naik dan turun, kadangkala beramal, bertaubat, dan kemudian ingkar lagi, ianya bagai tiada erti..

Bagaimana pula dengan yang Tiada IMANnya?

melakukan yang di larang, membiarkan kejahilan, persetankan kebaikan, maka..duniamu ibarat syurga sementara  dan neraka selamanya..
dunia dan akhirat sering di lupakan
sedangkan dunia adalah untuk akhirat

sedekah di dunia pahalanya untuk akhirat..
sabar di dunia pahalanya untuk akhirat..
cekal di dunia pahalanya untuk akhirat..
perit di dunia pahalanya untuk akhirat..
AMALAN DI DUNIA MEMBAWA KE AKHIRAT

manusia senantiasa menantikan ganjaran hebat
"durian runtuh, harga potongan, lelong"
berpusu-pusu lah kalian..
kenapa tidak kalian mengejar ganjaran 'istimewa'?
'durian runtuh' untuk ibadat..
;potongan' dosa bagi yang bertaubat..
'lelong' pahala bagi yang beribadat..
seringan-ringan ibadat,
niatlah mandi sebagai ibadat,
niatlah makan sebagai ibadat,
niatlah tidur sebagai ibadat,
PAHALA GANJARANNYA

manusia memang senantiasa menantikan ganjaran.. ganjaran dunia atau akhirat?
..lumrah dunia..lumrah manusia..lumrah kehidupan..
KETAHUILAH BAHAWA DUNIA ADALAH LADANG AKHIRAT..

duhai hati..INSAFLAH..

Bismillah.. 

Ku lakar isi hatiku dengan air mata
Ku lakari ia pada langit kehambaan
Tiada kata yang dapat ku lafazkan
Hanya titis air mata bicara segalanya

menangis..
teringat suatu ketika
Laut keimanan ku tergugat
Tatkala dihempas badai godaan dunia
Hampir aku hanyut dibawa arus
Lantas Kau hulurkan tali hidayahMu

Menangis lagi…..
Mengenang cinta yang belum utuh untukMu
Tapi masih mencari-cari cinta dunia
Hati yang dahagakan kasih sayang
Tapi bukan pada RABBnya
Tersungkur kembali pada teguhnya akar nafsu

Menangis lagi…
Menangis dan terus menangis
Hanya air mata menjadi pena….


Sayang Sahabat


Ya Allah ,
hari ini aku gembira ,
mungkin esok aku akan menagis..
lusa tulat dan akan datang mingkin aku akan bahagia..
bahagia yang aku cari rupanya lagi pahit daripada melihat orang lain bahagia..
Aku akui aku sangat bahagia dan gembira punya kawan yg sentiasa setia di sisi tapi aku takut aku akan membuat mereka terluka..
jika aku mampu membahagiakan mereka, setiap hari aku mahu melihat mereka tersenyum gembira..
Persahabatan adalah satu nikmat, kerana ia adalah tanda keimanan sebagaimana firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara.” 

sahabat..
hari ini aku menangis sendirian..
kerana mengenangkan hari-hari yang mendatang..
mengenangkan hari-hari ku tanpa mu sahabat..
ya Allah..
Sungguh luar biasa apa yang telah kami lalui bersama
Inikah pemberian tak ternilai dari Sang Kuasa?
Yang sering kali tak pernah kita syukuri adanya
mereka yang mengisi hariku
Mendengarkan keluh kesahku
Kami saling berbagi cerita suka dan duka
Kami saling membantu dan memberi semangat dalam berbagai cubaaan hidup


Ya Allah…
Lindungilah mereka yang kucinta.
Biarkan persahabatan kami kekal abadi

Buat Ibunda & Ayahda

Bismillah..
walaupun lagu ini di ulang berkali-kali, ia tetap terpahat di hati, dan memberi keinsafan tentang dosa-dosa lalu terhadap ibu dan ayah yang banyak berbakti kepada kita..
Ya ALLAH, adakah aku seorang anak yang solehah untuk kedua ibu bapaku dan juga ALLAH?
tak terbalas budi dan jasa mereka...
Ya Allah, kasihani mereka sebagaimana mereka mengasihani aku sejak kecil..
ampunkan segala ketelanjuran anakmu ini maa... paa...

Kasih ibu dan ayah terhadap kita sememangnya tiada penghujung walaupun mungkin kita menyakiti hati mereka mungkin dengan sengaja atau tidak sengaja...
Kembalikan dan kenangkan ketika kita masih kecil,saat ibu mendengar kita menangis,dia bersegera memenuhi permintaan kita seperti menyusu,memberi makan dan membasuh berak kencing.Jarang-jarang didapati seorang ibu yang sengaja melewatkan hajat anaknya selagi ia mampu melaksanakannya...
Malah,sehingga kita dewasa pun mereka tidak rasa terbeban utuk memenuhi permintaan kita...

Ya Allah,
Berilah mereka balasan yang sebaik-baiknya, atas didikan mereka padaku dan Pahala yang besar atas
kesayangan yang mereka limpahkan padaku,peliharalah mereka sebagaimana mereka memeliharaku...

Sabda Nabi SAW:bermaksud:
"Apabila seseorang anak yang soleh melihat ibu bapanya dengan pandangan kasih sayang.Allah menuliskannya pahala haji mabrur."
(Riwayat al-Baihaqi)

sama-sama hayati..





Kami anak-anakmu
Ingin memohon restu
Wahai ibuku wahai ayahku
Ampunkan dosa-dosaku
Wahai ibuku wahai ayahku
Redhakan akan diriku

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai Tuhanku
Kasihi daku
Kasih ibu dan ayahku
Wahai tuhanku rahmati daku
Rahmati ibu dan ayahku

Selamatkan mereka dari azab neraka
Dan bencana dunia
Hubungkan mereka dengan talimu
Amin ya rabbal alamin

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai Tuhan limpahkan hidayahMu
Untuk ayah dan ibuku
Wahai Tuhanku
Berkati daku
Berkati ibu ayahku

Sayangilah mereka sepertimana
Mereka menyanyangiku
Dan mengasihiku waktu kecilku
Tak terbalas budi jasanya

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Wahai ibuku wahai ayahku
Didiklah anak-anakmu
Moga menjadi penyejuk di mata
Penawar resah hatimu

Ampunkan segala keterlanjuranku
Halalkan makan minumku
Doakan semoga aku selamat
Dunia dan di akhirat

Ku hulurkan salam
Untuk Rasul Junjungan
Moga disyafaatkan
Ya Allahu Ya Rabbi
Ya Fattahu Ya 'Alim
Ya Rahmanu Ya Rahim

Memahamai Maksud MasyaALLAH

Assalamualaikum .
Kebanyakan antara kita di sering menggunakan perkataan "MasyaAllah" dlm percakapan seharian . Biasanya kita akan melafaskan perkataan tersebut apabila melihat sesuatu yang buruk atau tidak enak dipandang . Seperti kita memarahi anak kita yang melakukan kenakalan , atau melihat kemalangan .

Sebenarnya istilah "MasyaAllah" bermaksud ALLAH THE ALMIGHTY atau ALLAH YANG MAHA AGUNG . Kita sepatutnya menggunakan istilah "MasyaaAllah" bila kita melihat "something nice" seperti melihat bayi atau kanak-kanak yang comel, ketika menjamah makanan yang sedap, terbau wangi-wangian dan sebagainya.

Kita juga sepatutnya melafaskan ucapan tersebut untuk menggambarkan anak yang cerdik , sebagai contoh , "Nur Aqilah is a good girl , Masya Allah . " Kalimah tersebut adalah untuk melahirkan rasa teruja atau gembira . Bukan untuk sesuatu yang tidak elok .

Jadi pengunaan MasyaAllah ketika berhadapan dgn situasi yg tidak elok adalah salah dan tidak digalakkan. Yg patut kita lafaz ialah "Astagfirrullahhalazim" (Aku memohon ampun kepadamu Ya Allah) ataupun "Innalillah" (Kepada Allah kita kembali).


p/s: Sama - samalah kita menegur kesilapan yang amat penting untuk kita semua tau dan perbaiki . Wallahualam .



7 types of men

Do not marry 7 types of men:


1. A man that can not provide for you.
2. A man that is not Muslim.
3. A man that does not pray.
4. A man that is not capable of loving you.
5. A man that is not a man.
6. A man whose character and deen do not please you.
7. A man who does not love you for the sake of Allah, rather loves to show you off and for you to reveal your beauty to other men..

Kejamnya Manusia


Bismillah…

Entah hinaan apa yang mesti diucapkan ketika saya melihat berita penyiksaan…zalim..kejam..
Dimanakah nilai kemanusian kita?

Allah telah berfirman dalam An-Nisa ayat 93

"Dan sesiapa yang membunuh mukmin dengan sengaja makan balasannya neraka jahanam, kekal dia didalamnya dan Allah murka kepadanya dan melaknat akannya serta menyediakan baginya azam seksa yang besar”

Manusia makin zalim, kian hilang kewarasan. bila kita makin maju, kita akan makin hilang peradaban.

Kisah terbaru? Bayi 23 hari diliwat bapa 

Adakah harga nyawa dan maruah manusia makin hilang nilainya?..

Bagaimana seorang ayah yang sepatutnya, menyayangi anak-anak mereka dengan kasih sayang dan menjadi pelindung sehingga mereka menikah dengan seorang, sanggup meliwat zuriat mereka sendiri? Manusia ini boleh di ibaratkan lebih buas dari binatang buas, dan tidak berakal mengalahkan segala haiwan...

manusia skrg hanya memikirkan dunia sahaja.. keseronokan..kesenagan.kemewahan....
dah tak menghargai kehidupan dan diri sendiri.. kesalahan apa yang di letakkan pada bayi itu? ..

manusia itu ada kebaikan dan ada keburuknya. Semua hidupan yang bergelar manusia ini ada kelemahannya dan seperti mana yang anda ketahui hanya Nabi Muhammad S.A.W kita sahaja yang sempurna di muka bumi ini...

Cuba anda bayangkan manusia yang baik dan melakukan perkara baik bukan senang nak diingati, berbanding manusia yang melakukan kejahatan, keburukan dan kezaliman yang lebih mudah diingati dan dibenci oleh manusia sendiri walhal haiwan juga pandai untuk menyukai manusia atau tidak menyukainya...

Zalim dari segi konteks Islamnya bermaksud meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya dan sudah tentu lawan kepada sifatnya ialah “adil”.

Zalim ini dibahagikan kepada 3 golongan iaitu:-

• Zalim pada diri sendiri

• Zalim kepada orang lain

• Zalim pada diri sendiri serta menzalimi orang lain

manusia makin kejam .. cinta manusia tak kenal darah daging, ..cinta manusia hanya kenal nafsu
hidup manusia tidak pernah menghargai ..hidup manusia hanya penting diri sendiri lihat sahaja kemusnahan dunia ini. Lihat dari mata hati... 

Ya Tuhan kami, janganlah Engkau tempatkan kami bersama orang-orang yang zalim.

Ya tuhanku, jika Engkau sungguh-sungguh hendak memperlihatkan kepadaku azab yang diancamkan kepada mereka,maka janganlah Engkau jadikan aku berada diantara orang-orang yang zalim... aamiin..

KISAH NABI ISMAIL a.s.

KISAH NABI ISMAIL a.s.


Ismail berusia belia ketika memulai perjalanannya menuju Allah s.w.t. Ibunya membawanya dan menidurkannya di atas tanah, yaitu tempat yang sekarang kita kenal dengan nama telaga zamzam dalam Ka'bah. Saat itu tempat yang dihuninya sangat tandus dan belum terdapat telaga yang memancar dari bawah kakinya. Tidak ada di sana setitis air pun. Nabi Ibrahim meninggalkan isterinya, Hajar, bersama anaknya yang kecil. "Wahai Ibrahim ke mana engkau hendak pergi dan membiarkan kami di lembah yang kering ini?" Kata Hajar. "Wahai Ibrahim di mana engkau akan pergi dan membiarkan kami? Wahai Ibrahim ke mana engkau akan pergi?" Si ibu mengulang-ulang apa yang dikatakannya. Sedangkan Nabi Ibrahim diam dan tidak menjawab. Kita tidak mengetahui secara pasti bagaimana perasaan Nabi Ibrahim saat meninggalkan mereka berdua di suatu lembah yang tidak ada di alamnya tumbuh-tumbuhan dan minuman. Namun Allah s.w.t telah memerintahkannya untuk tinggal di lembah itu. Dengan lapang dada Nabi Ibrahim melaksanakan perintah Allah s.w.t.


Dalam kisah-kisah israiliyat (kisah-kisah palsu yang dibuat oleh Bani Israil) disebutkan bahawa isteri pertamanya, Sarah, tampak cemburu pada Hajar, isteri keduanya, sehingga kerananya Nabi Ibrahim harus menjauhkannya beserta anaknya. Kami percaya bahawa kisah ini palsu dan penuh dengan kebohongan. Jika kita mengamati keperibadian Nabi Ibrahim, maka kita mengetahui bahawa beliau tidak akan mendapat perintah dari seorang pun selain Allah s.w.t.



‎10 Rules To A Better Life insyaALLAH!



♥ Never hate, purify your heart.
♥ Don't worry, rely on Allah.
♥ Live simply, life will be easy insyaALLAH!
♥ Expect a little, be happy with whatever you got, say ALHAMDULILLAH!
♥ More you give, more you get, you will be blessed insyaALLAH!
♥ Always smile, smile is a charity, others will feel happy when with you.
♥ Live with love, love others for the sake of Allah.
♥ More you Pray, the more you will get blessed.
♥ Share your knowledge, even if you know one verse from the Quran.
♥ Remember Allah often, your heart will find the rest.

insyaALLAH..

Dengan Kuasa mu




credit to : muhamad hanapi

Dengan KuasaMu
Jiwaku tergoncang
Terus melayang
Mengembara cinta

Dengan KuasaMu
Hati telah terpaut
Lalu terikat
Ditawan cinta

Bukan bibir ini berbicara
Namun jiwa ini berbahasa
Dalam lamunan ku yakinkan
Kaulah teman kebahagiaan

Tuhan temukan daku penawar
Terluka ditusuk duri cinta
Hanya dia..cuma dia
Yang kan mampu menyembuhnya

Dan terus aku
Terus berdoa
(Hanya dia membawa bahagia)

Dengan KuasaMu
Mataku memandang
Sepenuh sayang
Dia tercinta

Dengan KuasaMu
Pastiku diseru
Dan kan menyatu
Di ambang cinta

mawaddah- Sumayyah



Sejarah mu dikenang sepanjang zaman
Kau berkorban jiwa untuk cinta Agungmu
Kekuatan iman menjadi tauladan
Tuhanlah segala-galanya
Kecintaanmu pada Allah menguatkan diri mulia
Sumayyah

Engkau sanggup mengorbankan nyawa
Untuk agama islam tercinta
Beruntunglah kami kerana memiliki serikandi sepertimu
Pada jasad lahir kau hamba manusia tapi hatimu hamba pada Tuhan
Kerana itulah jiwamu bebas merdeka
Walau jasadmu diseksa
Jiwamu bebas dari cinta dunia dan takut mati
Kaulah serikandi

Pengorbananmu bermakna
Untuk kebangkitan islam
Generasi penerusmu
Menjelajah seluruh dunia
Hingga kami beriman pada Tuhan
Hasil dakwah dari mereka
Pengorbananmu mendidik manusia
Hasil cinta Tuhan dan kasih sesama
Mengorbankan diri demi keimanan
Dan keselamatan seluruh manusia
Semoga kami dapat cintakan Tuhan lebih dari yang lainnya
Semoga kami dapat hidup mulia seperti mu
Wahai Sumayyah

Pengorbananmu bermakna
Untuk kebangkitan islam
Generasi penerusmu
Menjelajah seluruh dunia
Hingga kami beriman pada Tuhan
Hasil dakwah dari mereka
Semoga Allah membalasi jasamu
Dengan syurga yang kekal abadi
Semoga Tuhan sudi menganugerahkan
Kekuatan iman seperti imanmu
Semoga kami dapat cintakan Tuhan lebih dari yang lainnya
Semoga kami dapat hidup mulia seperti mu
Wahai Sumayyah


ALHAMDULILLAH..

bismillah..
Jangan pernah Memohon agar ALLAH menghilangkan Ujian-Nya
Tapi....
Mohonlah agar kita diberi kekuatan untuk menjalaninya....
Kerana selama hayat masih dikandung badan, ujian itu akan selalu ada......
Bahkan letak Kkeimanan,ketakwaan seseorang itu pun akan tampak dari bagaimana ia mghadapi cubaan itu....
Bukankah TUHAN akn slalu menguji mana hamba-hamba-Nya yg benar-benar jihad dijalan-Nya?

Ya Allah,
jadikan kami jiwa-jiwa yg tetap SABAR&TABAH dlm mnjalani segala bentuk Uji-Mu..


10 THINGS ERASE 10 THINGS

 
1. Repentance erases sins

2. Sadness erases life

3. Anger erases brain

4. Sadqa erases hardship

5. Backbiting erases friendship

6. Salah erases Immodesty

7. Good deed erases bad deed

8. Lie erases income

9. Dishonesty erases justice

10. Ego erases good work

Learn from this INSHA'ALLAH! and spread it! jazakAllah!


Because of HIM


BUKAN SAJA-SAJA Allah memasukkan KELEMAHAN itu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah memberikan UJIAN sebegitu..
BUKAN SAJA-SAJA Allah membiarkan anda mengemudi dalam KEADAAN sebegitu..
...
MELAINKAN Allah tahu anda akan memberikan sesuatu dalam bidang itu..
MELAINKAN Allah tahu anda bakal membiakkan ilmu-ilmu itu..
MELAINKAN Allah akan temukan anda dengan insan-insan ikhlas membantu..
MELAINKAN Allah mahu menguatkanmu..
MELAINKAN Allah mahu anda tahu betapa tingginya kasih sayangNya padamu..

Adakah anda masih lagi tidak BERSYUKUR?



It is ALLAH Who puts restfulness into our body, NOT SLEEP.
It is ALLAH Who puts nourishment in our limbs, NOT FOOD.
It is ALLAH Who puts Energy into our living, NOT AIR.
It is ALLAH Who puts Cure into our aches and pains, NOT MEDICINE.
It is ALLAH Who puts Wisdom into our minds, NOT EDUCATION.
It is ALLAH Who puts honor into our reputation, NOT PEOPLE.

Even if we lead unseen lives, we need only ALLAH to have absolutely Everything !!

How blessed I'm to be a Muslim!

I say a simple Salam to some,I’m rewarded.

I smile at someone, I’m rewarded.

I pray in Masjid with Jamaat,I’m rewarded 27 times more than those who pray alone.

I begin anything with Bismillah, that action of mine is rewarded.

I think of doing a good deed,I’m rewarded.

I control my temper,I’m rewarded.

I hold the glass with my right hand while drinking,I’m rewarded.

Alhamdulillah!


Lelaki Menangis

Bismillah..

Siapa kata lelaki tak banyak menangis ?

Tahukah kamu, kaum lelaki sesungguhnya jauh lebih sering "menangis"
Namun mereka menyembunyikan tangisnya di dalam kekuatan akalnya,
Itulah mengapa Tuhan menyebutkan pada lelaki bahawa mereka memiliki dua kali ganda akal seorang wanita,Dan itulah sebabnya mengapa tiada yang kamu lihat melainkan ketabahannya.

lelaki menangis kerana tanggungjawabnya di hadapan Tuhannya,
Ia menjadi tonggak kepada rumah tangga,
Menjadi pengawal Tuhan bagi Ibu, saudara perempuan, istri dan anak-anaknya.



A woman's doa for her future husband

Bismillah..
Oh Allah! Please grant me the one..
Who will be the garment for my soul..
Who will satisfy half of my deen..
And in doing so make me whole..

Make him righteous and on your path..
In all he'll do and say..
And sprinkle water on me at Fajr..
Reminding me to pray..


Putus Asa

bismillah..
Bila saat ini engkau dlm kerapuhan
Hidup seolah tiada berharga lagi
Orang-orang seolah menjauhi
Semangat seolah memudar
Setiap jalan seolah buntu
Waspadalah,bahwa saat itu Engkau sedang masuk dlm perangkap setan
yang akan membuatmu lemah
yang akan membuatmu trus bersedih

Dengar...
Jangan biarkan Putus asa membunuh semangat ,harapan,dan cita-citamu
Bangunlah,langkahkan kaki kembali dlm kesabaran
Yakinkan dlm hati Bahwa aku orang yang kuat &Tabah...

orang kuat bukanlah mereka yang slalu menang
Melainkan mereka yg tetap bertahan disaat terjatuh


PENYAKIT ROHANI :)

Penyakit bicara adalah bohong,
penyakit ilmu adalah lupa,
penyakit ibadah adalah riya’,
penyakit akhlaq mulia adalah kagum kepada diri sendiri,
penyakit berani adalah menyerang,
penyakit dermawan adalah mengungkap pemberian,
penyakit tampan adalah sombong,
penyakit bangsawan adalah membanggakan diri,
penyakit malu adalah lemah,
penyakit mulia adalah menyombongkan diri,
penyakit kaya adalah kikir,
penyakit royal adalah hidup mewah, dan
penyakit agama adalah nafsu yang diperturutkan


Andai Quran mampu berbicara..

ia akan berkata...

"waktu kau masih anak-anak, kau bagaikan teman sejatiku,
ddengan wudhu' kau sentuh aku,
dalam keadaan suci kau pegang aku,
kau baca dengan lirih dan keras,
sekarang kau telah dewasa,
nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku,
apakah aku bacaan usang?
yang tinggal sejarah?
sekarang kau simpan aku dengan rapi,
kau biarkan aku sendiri,
aku menjadi kusam dlm almari,
berlapis debu, dimakan kutu,
ku mohon peganglah aku, bacalah aku setiap hri,
kerana aku akan menjadi penerang di dlm kuburmu!!!


Hujan Ribut Petir..Amaran dan Rahmat Allah

bismillah..

Hujan ribut Petir di shah Alam..

Petir kuat,kilat sabung menyabung. Semua itu amaran dan rahmat Allah. Nasib Baik tak ada masalh jantung. Alhamdulillah,di beri kesihatan yang baik. Memang tidak di nafikan, Petir memang di takuti orang ramai. Dari sudut agama, kejadian petir mempunyai peranan tersendiri kepada manusia hinggakan kisah mengenainya ini termaktub di dalam Al-Quran, Dalam ayat-ayat itu Allah menceritakan tentang-Nya dengan menakutkan dan pada masa yang sama memberi harapan supaya manusia beriman. Amaran yang menakutkan manusia diperkatakan menerusi pancaran kilat dan bunyi. Pada masa yang sama, Allah juga memberi harapan dan rahmat-Nya, dengan menurunkan hujan. Petir yang ditakuti manusia itu dan juga malaikat bertasbih kepada Allah, menunjukkan kebesaran Allah. Allah mengenakan panahan petir kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, menunjukkan bahawa Allah Maha Mengetahui.

 Takut bukan? Mati itu pasti. entah hari ini, hari esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan, hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui. Malaikat maut pula memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari..



buat bakal imam dan yg jd imam.....kamu kaum adam

Pernikahan atau Perkahwinan,
Mengajar kita kewajiban bersama ...
Isteri menjadi tanah, Kamu langit penaungnya,
Isteri ladang tanaman, Kamu pemagarnya,
Isteri kiasan ternakan, Kamu gembalanya,
Isteri adalah murid, Kamu mursyid (pembimbing)-nya,
Isteri bagaikan anak kecil, Kamu tempat bermanjanya ..
Saat Isteri menjadi madu, Kamu teguklah sepuasnya,
Seketika Isteri menjadi racun, Kamulah penawar bisanya,
Seandainya Isteri tulang yang bengkok, Berhati-hatilah meluruskannya ...


MATI YANG DI CARI


bismillah..


Salah satu cara untuk merawat hati ialah dengan mengingati mati....Mati itu tidak mampu dijangka.Bila-bila masa sahaja diri boleh dipanggil pergi.Pagi, petang, siang dan malam.Masa berjalan, memandu dan tidur.Tua, muda, tidak kenal usia dan bila-bila masa..
Sabda Rasulullah SAW:

" Orang yang paling cerdik ialah orang yang banyak mengingat mati" (Riwayat al-baihaqi)

Ingat mati, Pembasuh hati. Membasuh hati yang penuh rasa gelisah dan resah keduniaan. Mengingati mati di tanda sebagai peringatan dan pengajaran. Sebagai peringatan terhadap kita di mana pengakhiran kita sebagai khalifah di bumi Allah Ta'ala, Dan sebagai pengajaran buat kita siapa kita di sisi-Nya dan yang hidup kita ini akan berakhir dengan kunci kematian sebagai pintu menuju kembali kepada pencipta-Nya.Bila kita terpilih dibangunkan sewaktu pagi apa yang diazamkannya untuk hari baru itu?Tidak kah jiwa rasa bersyukur kerana masih diberi peluang beramal dan bertaubat?Tidakkah anda merasakan satu kelapangan apabila dibangunkan pada waktu pagi?Anda telah hidup berapa tahun? Berapa kali agaknya anda telah dipilih untuk bangun pagi?
Cuba anda memandang ke belakang dan membayangkan jika salah satu dari tidur anda itu, anda tidak dipilih untuk bangun dan mencapai hari ini. Apa agaknya yang akan berlaku?Adakah anda dapat membayangkan?Bukankah mati itu bila-bila masa?

Tetapi anda masih hidup sampai hari ini. Melepasi hari-hari lalu.

Jika anda menyedari akan hakikat kematian, pastinya hari ini tidak akan anda lepaskan.Jika perkara mati pun belum mampu mengingatkan kita, Berdoalah kepada Allah supaya diberikan hati yang baru, kerana secara lahiriah nya, kita tidak lagi mempunyai hati lagi...Mengingati mati adalah cara terbaik manusia menasihati diri sendiri


Gadis..

Tertarik dengan puisi ni...

GADIS

Seorang gadis itu
yang lembut fitrah tercipta
halus kulit.. manis tuturnya
lentur hati
telus wajahnya
setelus rasa membisik di jiwa
di matanya cahaya
dalamnya ada air
sehangat cinta
sejernih suka
sedalam duka
ceritera hidupnya

seorang gadis itu
hatinya penuh manja
penuh cinta.. sayang semuanya
cinta untuk diberi
cinta untuk dirasa

namun manjanya
bukan untuk semua
bukan lemah
atau kelemahan dunia
ia boleh kuat
boleh jadi tabah
boleh ampuh menyokong
pahlawan pahlawan dunia

begitu unik tercipta
lembutnya bukan lemah
tabahnya tak perlu pada
jasad yang gagah

seorang gadis itu
teman yang setia
buat Adam dialah Hawa
tetap di sini
dari indahnya jannah
hatta ke medan dunia
hingga kembali mengecap nikmatNya

seorang gadis itu
boleh seteguh Khadijah
yang suci hatinya
tabah dan tenang sikapnya
teman ar-Rasul
pengubat duka dan laranya

bijaksana ia
menyimpan ilmu
si teman bicara
dialah Aishah
penyeri taman Rasulullah
dialah Hafsah
penyimpan mashaf pertama kalamullah

seorang gadis itu
boleh setabah Maryam
meski dicaci meski dikeji
itu hanya cerca manusia
namun sucinya ALLAH memuji

seperti Fatimah kudusnya
meniti hidup seadanya
puteri Rasulullah
kesayangan ayahanda
suaminya si panglima agama
di belakangnya dialah pelita
cahaya penerang segenap rumahnya
ummi tersayang cucunda Baginda


dia segagah Nailah
dengan dua tangan
mampu melindung khalifah
meski akhirnya bermandi darah
meski akhirnya khalifah rebah
syaheed menyahut panggilan Allah

seorang gadis itu
perlu ada yang membela
agar ia terdidik jiwa
agar ia terpelihara

dengan kenal Rabbnya
dengan cinta Rasulnya
dengan yakin Deennya
dengan teguh aqidahnya
dengan utuh cinta yang terutama
Allah jua RasulNya
dalam ketaatan penuh setia
pemelihara maruah dirinya
agama.. keluarga dan ummahnya

seorang gadis itu
melenturnya perlu kasih sayang
membentuknya perlu kebijaksanaan
kesabaran dan kemaafan
keyakinan dan penghargaan
tanpa jemu dan tanpa bosan
memimpin tangan.. menunjuk jalan



seorang gadis itu
yang hidup di alaf ini
gadis akhir zaman
era hidup perlu berdikari

dirinya terancam dek fitnah
sucinya perlu tabah
cintanya tak boleh berubah
tak boleh terpadam dek helah
dek keliru fikir jiwanya
kerana dihambur ucapkata nista
hanya kerana dunia memperdaya

kerana seorang gadis itu
yang hidup di zaman ini
perlu teguh kakinya
mantap iman mengunci jiwanya
dari lemah dan kalah
dalam pertarungan yang lama
dari rebah dan salah
dalam perjalanan mengenali Tuhannya
dalam perjuangan menggapai cinta
nikmat hakiki seorang hamba
dari Tuhan yang menciptakan
dari Tuhan yang mengurniakan
seorang gadis itu
anugerah istimewa kepada dunia!

seorang gadis itu
tinggallah di dunia
sebagai abidah
daayah dan mujahidah
pejuang ummah
anak ummi dan ayah
muslimah yang solehah

kelak jadi ibu
membentuk anak anak ummah
rumahnya taman ilmu
taman budi dan ma'rifatullah

seorang gadis itu
moga akan pulang
dalam cinta dan dalam sayang
redha dalam keredhaan
Tuhan yang menentukan
seorang gadis itu dalam kebahagiaan!

moga ar-Rahman melindungi
merahmati dan merestui
perjalanan seorang gadis itu
menuju cintaNya yang ABADI!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget