.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

Kita atau syaitan?

Bismillah.....

ketika khilaf melakukan perbuatan dosa, seringkali syaitan yang dipersalahkan sebagai alibi bagi diri atas perbuatan yang telah dilakukan. namun sesungguhnya tidak sepenuhnya syaitan itu dipersalahkan sebagai penyebab kekhilafan yg telah dibuat.

diri inilah yang seharusnya bermuhasabah, kerana boleh jadi...diri ini sendirilah yang MEMBUKA PELUANG UNTUK SYAITAN MASUK KEDALAM HATI DAN MEMBISIKAN KESESATAN DAN PENYIMPANGAN.

pada dasarnya kadang-kadang syaitan itu hanya menghias sesuatu kemaksiatan agar terlihat menarik dan perananya mungkin hanya 20%. dan diri inilah yang belum mampu menahan GEJOLAK NAFSU DALAM DIRI yang membuat semakin terjerumus dalam dosa, dan boleh jadi mungkin ini memiliki 80% pengaruh pada diri kita untuk berbuat dosa atau khilaf.

tapi yakinlah ampunan Allah sangatlah luas untuk hamba-Nya yang senantiasa bertaubat dan memperbaiki dirinya....

Dari Anas r.a dia berkata: Saya mendengar Rasulullah s.a.wi bersabda: Allah Ta’ala berfirman: “Wahai anak Adam, sesungguhnya Engkau berdoa kepada-Ku dan memohon kepada-Ku, maka akan aku ampuni engkau, Aku tidak peduli (berapa banyaknya dan besarnya dosamu). Wahai anak Adam seandainya dosa-dosamu (sebanyak) awan di langit kemudian engkau minta ampun kepada-Ku nescaya akan Aku ampuni engkau. Wahai anak Adam sesungguhnya jika engkau datang kepadaku dengan kesalahan sepenuh bumi kemudian engkau menemuiku dengan tidak menyekutukan Aku sedikitpun maka akan Aku temui engkau dengan sepenuh itu pula ampunan “



keep Istiqomah sahabat fillah.... ♥ ♥
wallahu ma'ana......wallahul musta'an

2 comments:

  1. Alhamdulillah...bagus..t.kasih..

    ReplyDelete
  2. Amalkan zikir kerana zikir adalah senjata untuk menghalau syaitan..
    'Sesungguhnya syaitan itu membelit hati manusia, jika ia berzikir kepada Allah syaitan terpukul. Jika ia alpa..syaitan mewaswaskannya lagi..'

    ..... Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia.(Ar Ra’d : 28)

    ReplyDelete

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget