.:: Followers ::.

Menangislah Untuk Syurga AKhirat

Assalamualaikum.. :).
Bismillahirrahmaanirrahiim ..

"Menangis kerana berharap dapat masuk ke dalam Syurga Allah,
maka insya Allah akan mendatangkan doa Syurga kepada Allah
agar memasukkan hamba-Nya tersebut masuk ke dalamnya .. "

Rasulullah SAW bersabda:
"Syurga dan neraka di nampakkan kepadaku, maka aku tidak melihat kebaikan dan keburukan seperti hari ini. Seandainya kamu mengetahui apa yang aku ketahui,kamu benar-benar akan sedikit ketawa dan banyak menangis."

Anas bin Malik r.a perawi-hadis ini mengatakan,

"Tidaklah ada satu hari pun yang lebih berat bagi para Sahabat selain hari itu,mereka menutupi kepala mereka sambil menangis teresak-esak." (HR. Muslimno.2359)

Immam Nawawi rahimahullah berkata, "Makna hadis ini, 'aku tidak pernah melihat kebaikan sama sekali melebihi apa yang telah aku lihat di dalam syurga pada hari ini, aku juga tidak melihat keburukan melebihi apa yang telah aku lihat dan mengetahui apa yang telah aku ketahui semua yang aku lihat hari ini dan sebelumnya, sungguh pasti kamu sangat takut, menjadi sedikit tertawa dan banyak menangis. "(Syarh Muslim)

"Menangis kerana ketakutannya akan seksa neraka,
insyaAllah akan mendatangkan doa neraka kepada Allah
agar membebaskan hamba-Nya tersebut masuk di seksa di dalamnya .. "

♥ Menangislah ketika ingat akan dosa kita ..
♥ Menangislah ketika ingat akan kepedihan azab neraka-Nya ..
♥ Menangislah ketika ingat akan keindahan Syurga dan berharap masuk didalamnya ..
♥ Menangislah ketika belum mampu memperbaiki diri dengan optimum ..
♥ Menangislah untuk kebaikan akhiratmu ..

Wallahu'alam bishowab wallahu musta'an ..

mari renungi dan sebarkan hikmah untuk saudara & saudariku al-mahbubah fiellah ..
salam ukhuwwah kerana-Nya ..


No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...