.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

Peringatan dalam Al-Quran : WTC & TSUNAMI

Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥



22 Sya'ban 1433h telah menutup tirai, ingin saya imbaskan kembali 1 peristiwa pada 22 haribulan, dan setiap peristiwa itu telah tercatat dalam Al-quran.
Masih ingatkan kalian tentang peristiwa runtuhnya bangunan WTC di amerika? peristiwa tersebut berlaku pada 11 september, bersamaan haribulan 22 jamadilakhir. Hari ini, haribulan 22 .

22:25 "Maka bukan sedikit negeri-negeri yang Kami binasakan dengan sebab kezaliman penduduknya, lalu runtuh ranaplah bangunan-bangunannya; dan bukan sedikit pula telaga yang telah terbiar, dan istana yang tersergam (telah kosong, ditinggalkan)."

57:22-"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah."








Saya ambil contoh lain. Tsunami, masih ingat lagi peristiwa tsunami pada 26 Disember, bersamaan 14 Zulkaedah. iaitu haibukan 14.

29;14-"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggalah ia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka)."

23:41-"Akhirnya mereka dibinasakan oleh letusan suara yang menggempakan bumi, dengan benar lagi adil, lalu Kami jadikan mereka sebagai sampah sarap (yang dihanyutkan oleh banjir). Maka kebinasaanlah kesudahannya bagi kaum yang zalim itu."


Al-quran ini ada cara untuk mengenalpasti setiap peristiwa, samaada isra( sebelum) atau mikraj(selepas). Setiap satunya telah di tetapkan Allah.

11:1-"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah."


Sebab tu kita kena ambil pengajaran. Allah suruh kita baca quran untuk kita faham dan ambil pelajaran. kalau baca tak faham dan tiada pengajaran maka kita langgar kata-kata Allah.

54:22-"Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?"

Dan jika mereka menjadikan kitab ini rujukan harian, pastinya mereka tak kan mendekati laut pada 14 zulkaedah dan tak kan keluar rumah pada 22 jamadilakhir, kerana Al-quran ini menceritakan hal sebelum dan selepas.

BAGAIMANA DENGAN KITA??

#Lepas ni boleh try cari peristiwa lain dan rujuk Al-quran. Pati kata-kata Allah itu Benar.











~~Jaga Aurat, Mata Lelaki Itu X-RAY.~~

Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥


Perkongsian Usrah belajar memahami dan mengkaji terjemahan Al-quran. Pengakuan dari seorang RIJAL (lelaki) yang nampak beriman pada Zahirnya. Harap begitu juga pada imannya. InsyaALLAH.

Saya : ..kita boleh andaikan bahawa,nanti lepas mati, bahagian yang cepat reput bagi wanita adalah "MULUT" dan lelaki adalah "MATA".

RIJAL : (terdiam dan saling berpandangan).. ye, perkara itu memang perlu di akui dan saya mengaku.

Renungkan sahabat. Pengakuan jujur dari seorang rijal yang beriman, insyaALLAH. Tapi, bagaimana pula dengan lelaki yang ragu-ragu imannya? Agaknya,lebih dari itu. mungkin...Nauzubillah. Ada tak rijal lain yang nak mengaku? Sila mengaku, dan moga dapat memberi kesedaran kepada kaum Nisa.

Mata lelaki ibarat X-RAY. Mereka boleh scan seluruh tubuh wanita dengan hanya melihat satu bahagian daripada anggota-anggota badan wanita.. Begitulah "hebatnya" mata lelaki. Orang lelaki mempunyai imaginasi yang nakal jika tidak dikawal dengan iman.

Dan saya pernah berdiri di belakang seorang Nisa (perempuan), berpakaian kurang sOpan dan sendat. 2 orang rijal memandangnya dari atas ke bawah. Nisa itu kelihatannya tidak selesa dan beristighfar.. Astaghfirullaahal 'azhiim.

tahu ke apa maknanya istighfar tu? maksudnya "AKU MOHON AMPUN KEPADA ALLAH YANG MAHA AGUNG"...dan apa tindakan Nisa selepas itu? Allahualam.

Muhasabah.~ Masih belum terlambat duhai NIsa' KU..















Jangan Di Tangguh TaubatMU!

Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥




Renungan dan Peringatan buat sahabat! ayuh bergerak menuju Rahmat ALLAH. Orang yang di beri akal bukan hanya sekadar berakal, tapi di beri akal untuk berfikir. dan orang yang berakal sentiasa inginkan peringatan. orang-orang yang berakal, akan segera beringat dan insaf apabila d ingatkan kepadanya tentang ayat-ayat Allah. 
( 14:52 )



















Jangan Kufur Nikmat ALLAH

Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥



Allah suruh kita "IQRA", So, mari kita BACA apa yang ALLAH nak sampaikan hari ni.

15 SYABAAN1433~

Bila susah, kita ingat ALLAH, merayu,berdoa, bertaubat, menangis-nangis, tapi bila ALLAH bagi nikmat Kesenangan, ada kita nak ingat DIA? kalau ada Alhamdulillah, tapi rasanya sudah fitrah manusia begitu. Bila senang pasti Ingatannya pada ALLAH tak sekuat ingatannya semasa susah.

Sebenarnya ALLAH dah tahu dah sifat keji kita ni dari awal-awal lagi.

89:15 "Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (ia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: "Tuhanku telah memuliakan daku!"

41: 51 "Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur); dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar"

44:15 "Sesungguhnya (kalaulah) kami hapuskan azab itu barang sedikitpun, sudah tentu kamu akan kembali (kufur ingkar)."


Nikmat ALLAH itu hanyalah UJIAN:

64:15 "Sesungguhnya harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian, dan di sisi Allah jualah pahala yang besar"

83 :15 "Jangan lagi mereka berlaku demikian! (kalau tidak), mereka pada hari itu, tetap terdinding dari (rahmat) Tuhannya.

67;15 "Dia lah yang menjadikan bumi bagi kamu: mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya).
"

Semua ini adalah kata-kata ALLAH dalam QalamNYA (AL-QURAN)

69:51 "Dan sesungguhnya Al-Quran itu adalah kebenaran yang diyakini (dengan seyakin-yakinnya)."

Dan ALLAH itu pemberi amaran yang nyata :

51:51 "Dan janganlah kamu adakan tuhan yang lain bersama Allah (dalam kepercayaan kamu), sesungguhnya aku diutus oleh Allah kepada kamu sebagai pemberi amaran yang nyata".

"Manusia itu tidur, apabila dia mati,barulah dia tersedar"- saidina Ali

SEMOGA ALLAH JADIKAN KITA HAMBA-HAMBA YANG BERSYUKUR









Saling Menjaga- It is only a matter of time....♥

    Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥



Saling menjaga. ♥. InsyaALLAH. Pasti Kemanisannya tersangat la HEBAT! Believe iT, believe ALLAH. Allah has already written the names of your spouse for you. What you need to work on is your relationship with ALLAH S.W.T. HE will send him or her to you when you are ready. It is only a matter of time....♥










Israj Dan Mikraj

Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥

Sahabat semua! Malam ni israj Mikraj (27 RejaB)

PERISTIWA Israk dan Mikraj merupakan perjalanan dan mukjizat agung yang dikurniakan oleh Allah kepada manusia yang paling layak dan teragung, Rasulullah SAW.

Peristiwa Israk dan Mikraj ke atas Nabi Muhammad SAW adalah perkara besar yang berlaku dalam bulan ini. Baginda telah di“Israk”kan (dibawa berjalan) dengan menggunakan `Buraq’, dari Masjidil Haram di Kota Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitulmuqaddis, Palestin serta di“Mikraj”kan (dibawa naik ke atas) ke Sidratul Muntaha untuk mengadap Allah SWT. Di mana dengan izin-Nya, Solat 5 waktu telah difardukan ke atas umat Islam melalui Rasulullah SAW.

Semuanya berlaku dalam satu malam sahaja. Perjalanan ini disebutkan Allah di dalam Al-Quran menerusi firman-Nya:

“Maha Suci Allah yang telah menjalankan hamba-Nya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haram (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesunguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (Surah Al Israa’: 1)

Antara pengajaran terpenting yang diperolehi daripada perjalanan Israk dan Mikraj ialah tentang SOLAT. Solat merupakan sebesar-besar amalan dalam Islam. Sesiapa yang memeliharanya, maka dia akan memperolehi kebahagiaan dan keuntungan. Sesiapa yang meninggalkannya, maka dia akan memperolehi kecelakaan dan kerugian.



Allah SWT telah memfardukan solat ke atas hamba-hamba-Nya yang beriman supaya ia menjadi penghubung dengan hadrat-Nya, peringatan tentang keagungan-Nya dan tanda kesyukuran hamba-Nya atas nikmat yang dicurahkan-Nya

Daripada Abi Hurairah r.a berkata, aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Apakah pandangan kalian, jika ada sebatang sungai di pintu rumah salah seorang dari kalian, dia mandi di dalam sungai tersebut pada setiap hari sebanyak lima kali. Adakah masih ada suatu kotoran yang tinggal pada badannya?” Sahabat menjawab, “Tidak ada suatu kotoran pun yang tinggal”. Sabda Baginda SAW, “Begitu jugalah perumpamaannya dengan solat lima waktu yang dengannya Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan. (riwayat al Bukhari dan Muslim)

Banyak lagi pengajaran yang terdapat dalam peristiwa Israk dan Mikraj terutamanya beberapa keistimewaan yang dikurniakan kepada Rasulullah SAW bagi menunjukkan kepada kita tentang ketinggian martabat Baginda SAW.

Semoga kita digolongkan di kalangan orang-orang yang celik mata hati sehingga kita dapat menghayati hikmah dan pengajaran di sebalik peristiwa agung, Israk dan Mikraj








LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget