.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

A woman's doa for her future husband

Bismillah..
Oh Allah! Please grant me the one..
Who will be the garment for my soul..
Who will satisfy half of my deen..
And in doing so make me whole..

Make him righteous and on your path..
In all he'll do and say..
And sprinkle water on me at Fajr..
Reminding me to pray..


Putus Asa

bismillah..
Bila saat ini engkau dlm kerapuhan
Hidup seolah tiada berharga lagi
Orang-orang seolah menjauhi
Semangat seolah memudar
Setiap jalan seolah buntu
Waspadalah,bahwa saat itu Engkau sedang masuk dlm perangkap setan
yang akan membuatmu lemah
yang akan membuatmu trus bersedih

Dengar...
Jangan biarkan Putus asa membunuh semangat ,harapan,dan cita-citamu
Bangunlah,langkahkan kaki kembali dlm kesabaran
Yakinkan dlm hati Bahwa aku orang yang kuat &Tabah...

orang kuat bukanlah mereka yang slalu menang
Melainkan mereka yg tetap bertahan disaat terjatuh


PENYAKIT ROHANI :)

Penyakit bicara adalah bohong,
penyakit ilmu adalah lupa,
penyakit ibadah adalah riya’,
penyakit akhlaq mulia adalah kagum kepada diri sendiri,
penyakit berani adalah menyerang,
penyakit dermawan adalah mengungkap pemberian,
penyakit tampan adalah sombong,
penyakit bangsawan adalah membanggakan diri,
penyakit malu adalah lemah,
penyakit mulia adalah menyombongkan diri,
penyakit kaya adalah kikir,
penyakit royal adalah hidup mewah, dan
penyakit agama adalah nafsu yang diperturutkan


Andai Quran mampu berbicara..

ia akan berkata...

"waktu kau masih anak-anak, kau bagaikan teman sejatiku,
ddengan wudhu' kau sentuh aku,
dalam keadaan suci kau pegang aku,
kau baca dengan lirih dan keras,
sekarang kau telah dewasa,
nampaknya kau sudah tidak berminat lagi padaku,
apakah aku bacaan usang?
yang tinggal sejarah?
sekarang kau simpan aku dengan rapi,
kau biarkan aku sendiri,
aku menjadi kusam dlm almari,
berlapis debu, dimakan kutu,
ku mohon peganglah aku, bacalah aku setiap hri,
kerana aku akan menjadi penerang di dlm kuburmu!!!


Hujan Ribut Petir..Amaran dan Rahmat Allah

bismillah..

Hujan ribut Petir di shah Alam..

Petir kuat,kilat sabung menyabung. Semua itu amaran dan rahmat Allah. Nasib Baik tak ada masalh jantung. Alhamdulillah,di beri kesihatan yang baik. Memang tidak di nafikan, Petir memang di takuti orang ramai. Dari sudut agama, kejadian petir mempunyai peranan tersendiri kepada manusia hinggakan kisah mengenainya ini termaktub di dalam Al-Quran, Dalam ayat-ayat itu Allah menceritakan tentang-Nya dengan menakutkan dan pada masa yang sama memberi harapan supaya manusia beriman. Amaran yang menakutkan manusia diperkatakan menerusi pancaran kilat dan bunyi. Pada masa yang sama, Allah juga memberi harapan dan rahmat-Nya, dengan menurunkan hujan. Petir yang ditakuti manusia itu dan juga malaikat bertasbih kepada Allah, menunjukkan kebesaran Allah. Allah mengenakan panahan petir kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya, menunjukkan bahawa Allah Maha Mengetahui.

 Takut bukan? Mati itu pasti. entah hari ini, hari esok, minggu depan, bulan depan, tahun depan, hanya Allah SWT sahaja yang Maha Mengetahui. Malaikat maut pula memerhati wajah setiap manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari..



buat bakal imam dan yg jd imam.....kamu kaum adam

Pernikahan atau Perkahwinan,
Mengajar kita kewajiban bersama ...
Isteri menjadi tanah, Kamu langit penaungnya,
Isteri ladang tanaman, Kamu pemagarnya,
Isteri kiasan ternakan, Kamu gembalanya,
Isteri adalah murid, Kamu mursyid (pembimbing)-nya,
Isteri bagaikan anak kecil, Kamu tempat bermanjanya ..
Saat Isteri menjadi madu, Kamu teguklah sepuasnya,
Seketika Isteri menjadi racun, Kamulah penawar bisanya,
Seandainya Isteri tulang yang bengkok, Berhati-hatilah meluruskannya ...


MATI YANG DI CARI


bismillah..


Salah satu cara untuk merawat hati ialah dengan mengingati mati....Mati itu tidak mampu dijangka.Bila-bila masa sahaja diri boleh dipanggil pergi.Pagi, petang, siang dan malam.Masa berjalan, memandu dan tidur.Tua, muda, tidak kenal usia dan bila-bila masa..
Sabda Rasulullah SAW:

" Orang yang paling cerdik ialah orang yang banyak mengingat mati" (Riwayat al-baihaqi)

Ingat mati, Pembasuh hati. Membasuh hati yang penuh rasa gelisah dan resah keduniaan. Mengingati mati di tanda sebagai peringatan dan pengajaran. Sebagai peringatan terhadap kita di mana pengakhiran kita sebagai khalifah di bumi Allah Ta'ala, Dan sebagai pengajaran buat kita siapa kita di sisi-Nya dan yang hidup kita ini akan berakhir dengan kunci kematian sebagai pintu menuju kembali kepada pencipta-Nya.Bila kita terpilih dibangunkan sewaktu pagi apa yang diazamkannya untuk hari baru itu?Tidak kah jiwa rasa bersyukur kerana masih diberi peluang beramal dan bertaubat?Tidakkah anda merasakan satu kelapangan apabila dibangunkan pada waktu pagi?Anda telah hidup berapa tahun? Berapa kali agaknya anda telah dipilih untuk bangun pagi?
Cuba anda memandang ke belakang dan membayangkan jika salah satu dari tidur anda itu, anda tidak dipilih untuk bangun dan mencapai hari ini. Apa agaknya yang akan berlaku?Adakah anda dapat membayangkan?Bukankah mati itu bila-bila masa?

Tetapi anda masih hidup sampai hari ini. Melepasi hari-hari lalu.

Jika anda menyedari akan hakikat kematian, pastinya hari ini tidak akan anda lepaskan.Jika perkara mati pun belum mampu mengingatkan kita, Berdoalah kepada Allah supaya diberikan hati yang baru, kerana secara lahiriah nya, kita tidak lagi mempunyai hati lagi...Mengingati mati adalah cara terbaik manusia menasihati diri sendiri


Gadis..

Tertarik dengan puisi ni...

GADIS

Seorang gadis itu
yang lembut fitrah tercipta
halus kulit.. manis tuturnya
lentur hati
telus wajahnya
setelus rasa membisik di jiwa
di matanya cahaya
dalamnya ada air
sehangat cinta
sejernih suka
sedalam duka
ceritera hidupnya

seorang gadis itu
hatinya penuh manja
penuh cinta.. sayang semuanya
cinta untuk diberi
cinta untuk dirasa

namun manjanya
bukan untuk semua
bukan lemah
atau kelemahan dunia
ia boleh kuat
boleh jadi tabah
boleh ampuh menyokong
pahlawan pahlawan dunia

begitu unik tercipta
lembutnya bukan lemah
tabahnya tak perlu pada
jasad yang gagah

seorang gadis itu
teman yang setia
buat Adam dialah Hawa
tetap di sini
dari indahnya jannah
hatta ke medan dunia
hingga kembali mengecap nikmatNya

seorang gadis itu
boleh seteguh Khadijah
yang suci hatinya
tabah dan tenang sikapnya
teman ar-Rasul
pengubat duka dan laranya

bijaksana ia
menyimpan ilmu
si teman bicara
dialah Aishah
penyeri taman Rasulullah
dialah Hafsah
penyimpan mashaf pertama kalamullah

seorang gadis itu
boleh setabah Maryam
meski dicaci meski dikeji
itu hanya cerca manusia
namun sucinya ALLAH memuji

seperti Fatimah kudusnya
meniti hidup seadanya
puteri Rasulullah
kesayangan ayahanda
suaminya si panglima agama
di belakangnya dialah pelita
cahaya penerang segenap rumahnya
ummi tersayang cucunda Baginda


dia segagah Nailah
dengan dua tangan
mampu melindung khalifah
meski akhirnya bermandi darah
meski akhirnya khalifah rebah
syaheed menyahut panggilan Allah

seorang gadis itu
perlu ada yang membela
agar ia terdidik jiwa
agar ia terpelihara

dengan kenal Rabbnya
dengan cinta Rasulnya
dengan yakin Deennya
dengan teguh aqidahnya
dengan utuh cinta yang terutama
Allah jua RasulNya
dalam ketaatan penuh setia
pemelihara maruah dirinya
agama.. keluarga dan ummahnya

seorang gadis itu
melenturnya perlu kasih sayang
membentuknya perlu kebijaksanaan
kesabaran dan kemaafan
keyakinan dan penghargaan
tanpa jemu dan tanpa bosan
memimpin tangan.. menunjuk jalan



seorang gadis itu
yang hidup di alaf ini
gadis akhir zaman
era hidup perlu berdikari

dirinya terancam dek fitnah
sucinya perlu tabah
cintanya tak boleh berubah
tak boleh terpadam dek helah
dek keliru fikir jiwanya
kerana dihambur ucapkata nista
hanya kerana dunia memperdaya

kerana seorang gadis itu
yang hidup di zaman ini
perlu teguh kakinya
mantap iman mengunci jiwanya
dari lemah dan kalah
dalam pertarungan yang lama
dari rebah dan salah
dalam perjalanan mengenali Tuhannya
dalam perjuangan menggapai cinta
nikmat hakiki seorang hamba
dari Tuhan yang menciptakan
dari Tuhan yang mengurniakan
seorang gadis itu
anugerah istimewa kepada dunia!

seorang gadis itu
tinggallah di dunia
sebagai abidah
daayah dan mujahidah
pejuang ummah
anak ummi dan ayah
muslimah yang solehah

kelak jadi ibu
membentuk anak anak ummah
rumahnya taman ilmu
taman budi dan ma'rifatullah

seorang gadis itu
moga akan pulang
dalam cinta dan dalam sayang
redha dalam keredhaan
Tuhan yang menentukan
seorang gadis itu dalam kebahagiaan!

moga ar-Rahman melindungi
merahmati dan merestui
perjalanan seorang gadis itu
menuju cintaNya yang ABADI!

manusia lupa, leka dan alpa.


bismillah..
siapa yang sering Lupa? manusia
siapa yang sering kufur? manusia
siapa yang sering takabur? manusia.

sebab itu manusia ini paling istmewa. diberi akal dan juga nafsu. tak perlu ambil  contoh jauh-jauh. cermin diri sendiri pun sudah cukup rasanya. cukup banyak salah dan cela.
masyaALLAH...oleh kerana tiada manusia yang sempurna,pasti ada manusia yamg terlupa..ada yang terlupa makan,mandi,tidur dan macam-macam lagi lah..tapi itu kira okey lagi lah.
ada saja manusia yang lupa diri,lupa keluarga,lupa mak ayah..
almaklumlah..bila dah senang,lupa masa susah dulu ,bila dah senang lupa mak ayah kat kampung
bila dah senang,lupa yang dia ada keluarga rupanya..

hai manusia-manusia..
kenapa senang sangat anda lupa..tahu tak yang kekayaan,harta dan segala kebendaan tak dibawa mati?
tahu tak sekiranya anda melupakan mak dan ayah anda ibarat anda anak derhaka?
tahu tak di dunia hakiki kelak,keluarga yang akan membantu anda?
walau seburuk mana keluarga anda,janganlah ada sekelumit benci sekiranya mereka tidak menderhakai Allah..bawalah mereka kembali ke jalan syariat..kembali kepada LUPA
ada manusia yang lupa jalan sebenar..ini yang paling menakutkan sekali..sedih pun ada
sekali tersesat,masih ada sinar sekiranya tersedar atau disuluh dengan penyuluh..
tetapi kalau terus hanyut dibuai kegelapan siang dan malam,tak tahulah apa akan jadi kerana Allah sahaja yang menentukan hadiahnya..sekiranya ada yang dah terlupa tu,kembalilah ke highway yang betul
jangan lagi menyimpang ke jalan semak..kalau sesat masih dekat,boleh patah balik..kalau sesat jauh ke dalam...susah nk balik..bagi kita yang dilandasan,cubalah untuk sama-sama membantu..penyakit lupa ni senang diubati dengan saling mengingati,nasihat menasihati,,insyaallah..bukan saja membantu mereka yang lupa,malah jadi dinding kepada diri sendiri..


ALLAH maha mengetahui..

bismillah..
jika kau merasa lelah dan tak berdaya dari usaha yg sepertinya sia-sia
Allah SWT tahu betapa keras engkau sudah berusaha..

Ketika kau sudah menangis sekian lama dan hatimu masih terasa pedih
Allah SWT sudah menghitung air matamu..

Ketika kau berfikir bahawa hidupmu sedang menunggu sesuatu danw aktu terasa berjalan begitu saja
Allah SWT sedang menunggu bersamamu..

Ketika kau berfikir bahwa kau sudah mencuba segalanya dan tidak tahu hendak berbuat apa lagi
Allah SWT sudah punya jawapannya..

Ketika segala sesuatu menjadi tidak masuk akal dan kau merasa tertekan
Allah SWT dapat menenangkanmu..

Ketika kau merasa sendirian dan teman-temanmu terlalu sibuk untuk menelefon
Allah SWT selalu berada disampingmu..

Ketika kau mendambakan sebuah cinta sejati yang tak kunjung datang
Allah SWT mempunyai cinta dan kasih sayang..
Yang lebih besar dari segalanya dan Dia telah menciptakan seseorang yang akan menjadi pasangan hidupmu kelak..


Ketika kau merasa  bahawa kau mencintai seseorang namun kau tahu cinta kau tak terbalas
Allah SWT tahu apa yg di depanmu..
Dan Dia mempersiapkan segala yg terbaik untukmu..

Ketika kau merasa telah dikhianati dan dikecewakan
Allah SWT dapat menyembuhkan lukamu..
Dan membuatmu tersenyum..

Jika tiba-tiba kau dapat melihat jejak-jejak harapan
Allah SWT telah berbisik kepadamu..

Ketika segala sesuatu berjalan dengan lancar dan kau ingin mengucap syukur
Allah SWT telah memberkahimu...

Ketika sesuatu yg indah terjadi dan kau dipenuhi ketakjuban
Allah telah tersenyum padamu..

Ketika kau memiliki tujuan untuk dipenuhi dan mimpi untuk di genapi
Allah SWT sudah membuka matamu..
Dan memanggilmu dengan namamu..

Ingat.... Dimanapun kau atau kemana pun kau
Menghadap
Allah SWT Maha Mengetahui

satu cinta

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s'gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Ku memohon dalam sujudku pada-Mu
Ampunkanlah s'gala dosa dalam diri
Ku percaya Engkau bisa meneguhkan
Pendirianku....... Keimananku.......

Engkau satu cinta
Yang s'lamanya aku cari
Tiada waktu ku tinggalkan
Demi cintaku kepada-Mu
Walau seribu rintangan
Kan menghadang salam diri
Ku teguhkan hati ini
Hanya pada-Mu
Ku pasrahkan.......

Oh Tuhan .... s'lamatkanlah hamba ini
Dari segala fatamorgana dunia
Oh Tuhan .... jauhkanlah hamba ini
Dari hidup yang sia-sia


Tali kesuciaan..

Bismilahirrahmanirrahim...

Udara pagi menghentakkan diri..
Saat jiwa terasingkan dari dunia nyata..
Tersadar termenung dimanakah jiwa ini..
Sudah kembali ke jasadnya atau masih diatas sana?

Tiba tak kira merasakan udara hangat dihati ini..
Saat cinta-Nya merasuk jiwa..
Bergegasnya ambil air wuduk..
Untuk sucikan hati dan jasad..


Andai Aku Di Sisi Mu-Hafiz Hamidun










Pada-Mu saja 
Aku mengadu
Resah gelora 
Yang menghempas kalbu
Terasa berat 
Namun apa daya ku luahkan
Walau sarat terasa malu pada-Mu

Akulah insan
Yang berjuta dosa
Tiada mengenang
Erti kesalahan
Berkali-kali
Terus masih terulang segala kesilapan
Meski ku tahu pedihnya..

Masihku disini terantai nubari
Detik nadi bagaikan terhenti
Andai aku di sisi rahmat-Mu
Berhakkah ku ulang masa lalu

LA ILAHA ILLA ALLAH

Do you know that the only sentence that you can say without moving your lips is :

LA ILAHA ILLA ALLAH

Subhan'Allah and the wisdom behind that, is that when a person is dying he can possibly lose the ability to move his lips , so Allah made it easy for him to say Shahada before his death.
...
Alhamdulillah the Most Merciful
*subhanallah!




Sumayyah



Sejarah mu dikenang sepanjang zaman
Kau berkorban jiwa untuk cinta Agungmu
Kekuatan iman menjadi tauladan
Tuhanlah segala-galanya
Kecintaanmu pada Allah menguatkan diri mulia
Sumayyah

Engkau sanggup mengorbankan nyawa
Untuk agama islam tercinta
Beruntunglah kami kerana memiliki serikandi sepertimu
Pada jasad lahir kau hamba manusia tapi hatimu hamba pada Tuhan
Kerana itulah jiwamu bebas merdeka
Walau jasadmu diseksa
Jiwamu bebas dari cinta dunia dan takut mati
Kaulah serikandi

Pengorbananmu bermakna
Untuk kebangkitan islam
Generasi penerusmu
Menjelajah seluruh dunia
Hingga kami beriman pada Tuhan
Hasil dakwah dari mereka
Pengorbananmu mendidik manusia
Hasil cinta Tuhan dan kasih sesama
Mengorbankan diri demi keimanan
Dan keselamatan seluruh manusia
Semoga kami dapat cintakan Tuhan lebih dari yang lainnya
Semoga kami dapat hidup mulia seperti mu
Wahai Sumayyah

Pengorbananmu bermakna
Untuk kebangkitan islam
Generasi penerusmu
Menjelajah seluruh dunia
Hingga kami beriman pada Tuhan
Hasil dakwah dari mereka
Semoga Allah membalasi jasamu
Dengan syurga yang kekal abadi
Semoga Tuhan sudi menganugerahkan
Kekuatan iman seperti imanmu
Semoga kami dapat cintakan Tuhan lebih dari yang lainnya
Semoga kami dapat hidup mulia seperti mu
Wahai Sumayyah


kelebihan Puasa 6 Syawal dan Persoalan menggabungkan di antara dua puasa.


bismillah..
Alhamdulillah, sudah selesai kita berpuasa sebulan pada bulan ramadhan. Maka kini kita sedang berada di bulan syawal. Dan seperti yang kita ketahui, dalam bulan syawal kita dituntut supaya melakukan pula puasa enam hari pada bulan syawal.

Apakah kebaikan ataupun kelebihan berpuasa 6 hari pada bulan syawal ini?

“Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) enam hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama satu tahun.” – Hadith Riwayat Muslim




LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget