.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

Please! Save Gaza & Free Palestine!



Dunia menyaksikan sekali lagi Kekejaman manusia yang tidak lagi rahsia. Bangsa dilaknat Allah dulu hingga kini, Kali ke berapa, siapa dan apa pun tak peduli. Nyawa manusia sudah tidak ditimbang atau di-kali.. Merekalah Zionis yang wajar dilaknat kerana tiada hati.


La Hawla Wala Quwwata Illa Billah..
Gambar itu berbicara ..



Tubuh kecil si anak perempuan di pangkuan ayahnya dengan seukir senyuman ayah seolah mengucapkan "tidurlah dikau wahai sayangku.." 


Nothing to say. Bertambah Sayu hati setiap kali ternampak update dari serangan ke atas mereka. Lebih-lebih lagi penderitaan si kecil dan penderitaan si ibu. Kanak-kanak dan wanita menjadi mangsa perbuatan terkutuk askar Yahudi ini tanpa belas kasihan sedikit pun. Kezaliman silih berganti, anak kecil, wanita dan orang tua menjadi sasaran pembengis. Kezaliman yang tidak kenal erti kemanusiaan. Tiada langsung tolak ansur malah rasa bersalah. Rakyat Palestin terus diancam dengan rejim yang bengis. Pelbagai ragam dan tindakan yang kejam oleh zionis dalam menafikan hak rakyat Palestin di atas bumi Palestin. 


Setiap kali serangan ke atas Gaza, Palestine, pasti ada saja alasan tak masuk akal dibuat Israel bagi meng’halal’kan perbuatan mereka. Dari zaman jahiliah sehinggalah ke zaman moden kini, sikap mereka masih sama..kekal tak bertamadun seperti syaitan yang bertopengkan manusia. Niat mereka untukmenakluk seluruh palestin tetap diteruskan walaupun dikecam dan dikutuk masyarakat dunia.


Apa yang harus kita buat?

Tiada senjata yang paling mujarab selain Kuasa Tuhan dan bersatunya doa kita. Doa itu senjata mukmin. Kita hanya mampu melihat penderitaan mereka.

Rakus letupan merentap nyawa dan Tangisan si kecil tiada makna. Darah si anak, airmata si tua. Bagaikan suatu yang sia-sia. Nyawa umpama tiada harga, seperti sehelai kain buruk atau daun kering di tepi jalanan.

Rumah Allah dibinasa, Tempat berlindung menjadi tanahderita.

Tangisan mereka begitu meruntun hati-hati kami. Setiap kegigihanmu mahupun penderitaanmu,jeritan sayumu, ratapan pilumu apalagi setiap percikan darahmu, ia mampu meragut nurani kami. Mampu menjadi tamparan hebat buat kami, mampu mengundang syahdu jiwa kami.

Hadiah Doa yang tak pernah putus. Harapan yang tak pernah tandus, Impian yang kudus, medan ini jangan kau jerlus.. Biar kalahmu di dunia tak tertebus, Yang zalim pasti kan terhapus.

Bahagianya kita disini jangan dilupa pada saudara islam kita disana, mari kita sama-sama berdoa & mendoakan agar saudara kita disana selamat In Syaa Allah

Palestin, kami bersama mu dengan doa dan harapan serta sokongan ! Senjata kamu dan kami ialah ALLAH Tuhan Sekelian Alam. Yang tidak lut ditembak, tidak mampu digugat. Yang Maha Perkasa Lagi Maha Kuasa

Dialah Rabbi Dialah Hasbi. Jangan jauhkan diri dari 'tali' NYA Dialah Penentu derita Gaza terus atau henti. Sabarlah saudaraku kerana Zionis Israel akan mula hancur tidak lama lagi !!!!





"Palestine Will Be Free"
by : Maher Zain


Every day we tell each other
That this day will be the last
And tomorrow we all can go home free
And all this will finally end
Palestine tomorrow will be free 

No mother no father to wipe away my tears
That’s why I won’t cry
I feel scared but I won’t show my fears
I keep my head high
Deep in my heart I never have any doubt that 
Palestine tomorrow will be free 

I saw those rockets and bombs shining in the sky
Like drops of rain in the sun’s light
Takin away everyone dear to my heart
Destroying my dreams in a blink of an eye
What happened to our human rights?
What happened to the sanctity of life??
And all those other lies???
I know that I’m only a child
But is your conscience still alive
Ooooooh ... Yeaaah
I will caress with my bare hands
Every precious grain of sand
Every stone and every tree
Cuz no matter what they do
They can never hurt you
Cuz your soul will always be FREE

Palestine tomorrow will be free





.:: Its Realitas Amici..Hard To say ::.



Bila bersahabat, banyak yang kita hendaki dan impikan dari sebuah persahabatan. Dan sudah tentu apa yang bermain didalam fikiran semua yang baik-baik dan positif belaka. Tidak ramai yang berani menilaikan sahabat yang sebenarnya.

Sahabat yang baik adalah sahabat yang sudi menasihatkan kita dengan baik, mengajak kita kebaikan, yang berkongsi kasih sayang dengan keikhlasan dan JUJUR ini paling penting. Besarnya persahabatan itu, dikala susah, menangis bersama dan merasa duka bersama, Dalam kegembiraan, dia sudi mendengar kegembiraannya dan selalu mendoakan sahabatnya bertambah kebahagiaan.

Kadang-kadang kita menyangka sesuatu yang manis itu akan terus kekal manis sehingga hayat terakhir, tetapi kemanisan bukanlah sebegitu. Hakiki nya Allah jua yang mengatur dan merancang, akan tetapi sebagai manusia kita akan cuba untuk menghindarkan kepahitan yang dapat memudarkan kemanisan tersebut.

Tapi..kemanisan yang dibina bukan lah beerti akan terus sebegitu selamanya,,, hancur hati ini tatkala segala kemanisan sedikit-sedikit bertukar menjadi pahit. Kadang-kadang hidup seseorang ini begitu complicated dan tersendiri, mempunyai prinsip sendiri, menpunyai maruah tersendiri, mempunyai kepercayaan tersendiri, ya,, kepercayaan terhadap sesuatu yang indah.

Namun kita tak hidup dalam dunia fana tetapi dalam dunia realiti dimana tak semua apa yang kita jangkakan itu menepati ramalan. Begitu juga dengan sebuah persahabatan. Bukan semuanya indah belaka. Dalam menempuh sebuah perhubungan persahabatan, pelbagai onak dan duri ditempuhi. Kekadang kita tewas dan kekadang kita yang tak rasa mampu meneruskannya lagi. Tapi perlu diingat satu perkara, jika tewas, jika berhenti disini saja, bukannya semua salah kita. Barangkali itulah yang terlebih baik buat diri kita dan dia. Nauzubillah.

Tapi dalam bersahabat itu penting sekali memaafkan. Mungkin pahit dan pedih tapi itulah yang terlebih baik buat kita. Buat apa hendak menyimpan dan memendam jika ianya mampu menjadi kudis dan seterusnya kanser yang mampu memudaratkan diri.

Benar.. segala sesuatu itu tidak kira baik atau buruk terjadi dengan sebab izinNya.. Tetapi atas sebab itu jugalah sebenarnya Allah swt menginginkan manusia menyantuninya secara bijaksana..

Manusia bukan makhluk yang di ciptakan ALLAH untuk mengetahui setiap isi hati manusia, bersyukur di kurniakan mata untuk melihat, mulut untuk bercakap, telinga untuk mendengar, hati untuk merasa dan akal fikiran untuk berfikir dan menilai

Jika kita lihat orang susah untuk menerima kita, sejauh mana pula kita menerima orang lain? Maka jangan lihat sebelah utara sahaja, lihatlah selatan timur dan barat. Barulah 1 GLOBE akan terbentuk menjadi rantaian kehidupan.


Terkesan dengan Quote ini.


“persahabatan itu adalah perkongsian... perkongsian suka dan duka dalam kehidupan...sekali salam persahabatan aku hulurkan... selamanya kau tetap sahabatku... maafkan aku andai ada silapku... kerana aku punya banyak khilaf.. aku bukan manusia sempurna.. untuk menjadi sahabat yang sempurna..”



Sahabat sejati. UNIC 


“Ku biar kalam berbicara 
Menghurai maksudnya di jiwa 
Agar mudah ku mengerti 
Segala yang terjadi 
Sudah suratan Ilahi 

Ku biarkan pena menulis 
Meluahkan hasrat di hati 
Moga terubat segala 
Keresahan di jiwa 
Tak pernah ku ingini 

Aku telah pun sedaya 
Tak melukai hatimu 
Mungkin sudah suratan hidupku 
Kasih yang lama terjalin 
Berderai bagaikan kaca 
Oh teman, maafkanlah diriku 

Oh Tuhan 
Tunjukkan ku jalan 
Untuk menempuhi dugaan ini 
Teman, maafkan jika ku melukaimu 
Moga ikatan ukhwah yang dibina 
Ke akhirnya 

Aku tidak kan berdaya 
Menahan hibanya rasa 
Kau pergi meninggalkan diriku 
Redhalah apa terjadi 
Usahlah kau kesali 
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi”



A broken heart hidden under a smile doesn't mean our fake, it just shows our strong enough to move on even after all the pain of experienced. Each moment contains a hundred messages from Allah. To every cry of 'Ya Allah', Allah answers a hundred times by 'I am here'.. Thanks ALLAH.













Muhasabah Maal Hijrah



Di awal tahun baru hijrah,
Ku sujud menghambakan diri pada-Mu,
Hati terus merintih mengenangkan dosa lalu,
Kotornya diri dengan maksiat dan noda,

Lemahnya jiwa berdepan dengan dunia,
Lalainya diri dari mengingati-Nya,
Astaghfirullahal 'adzim....
Banyaknya kekurangan diri,
Ampuni hamba-Mu ini Ya Allah.

Aku sedar,
Jiwa yang tandus taqwa,
Terdorong lakukan apa sahaja,
Sanggup menentang arus kehendak Ilahi,
Yang difikir hanyalah untuk kepuasan diri,
Maka, pabila dosa telah larut,
Gelaplah hati, kotorlah jiwa, murunglah diri,
Itulah fitrah sang pendosa,
Yang leka dari pencipta-Nya.

Namun, bila iman hadir di jiwa,
Mata hati mula bekerja,
Baru kusedar, betapa diri jauh dari-Mu Tuhan,
Asyik sibuk untuk dunia,
Hinggakan solat sering kutunda,
Al-Quran pun malas dibaca,
Lidahku kotor dengan kata-kata dusta,
Mata ini tak kujaga dari perkara dosa,
Telinga ini mendengar apa yang tak sepatutnya,
Kaki ini sering melangkah ke tempat lagha.

Ya Allah,
Jauh sekali diriku dengan peribadi kekasih-Mu,
Kau teladan terbaik bagi seluruh umat,
Ingin sekali aku mencontohi peribadimu, Rasulullah
Meskipun dirimu suci tanpa dosa,
Solat malam tidak pernah kau lupa,
Munajatmu di tengah malam jadi rutin harian,
Pengharapanmu pada Tuhan terlalu tinggi,
Sedang aku???
Seorang hamba yang penuh dosa....
Solat fardhu pun kurang dijaga,
Apatah lagi solat malam sepertimu, Ya Nabiyullah.


Sungguh,
Aku ingin berubah,
Menjadi seorang hamba-Mu yang taat,
Aku takut akan azab kubur,
Aku gerun dengan dahsyatnya neraka-Mu,
Dan kurindukan nikmat syurga.

Jadi,
Kupohon padaMu wahai Tuhan,
Campakkan ke dalam hati ini niat yang tulus,
Ingin sekali aku berdiri di hadapan-Mu dengan jiwa yang tunduk,
Ingin sekali aku rukuk pada-Mu dengan hati yang pasrah,
Dan ingin sekali ku sujud ke hadhrat-Mu dengan punuh kehambaan,

Ya Rahim,
Sucikan hatiku dari sifat munafik,
Sucikan amalku daripada riyak,
Sucikan lidahku daripada dusta dan mataku dari khianat,
Jadikanlah diriku seorang anak yang solehah,
Yang bisa mendamaikan hati Ummi dan Abiku,
Jadikanlah diriku seorang mukminat solehah,
Kerna mukminat solehah itu lebih cantik dari bidadari syurga.

Dan...
Kurniakan aku kesabaran untuk menunaikan ketaatan pada-Mu,
Anugerahkan aku kesabaran dalam meninggalkan maksiat pada-Mu,
Jadikanlah hati ini hati yang sentiasa mengingati-Mu,
Agar dapat ku miliki sekeping hati yang tenang,
Jauh dari hasad dengki dan kepalsuan dunia,
Hadirkanlah cintaku kepada-Mu mengatasi segalanya,
Agar Kau temukan hati yang terbaik buat diriku.

Moga dapat kukecapi, kebahagiaan yang hakiki,
Suatu hari nanti...
Amin....

- Artikel iluvislam.com












SELAMAT HARI LAHIR KAKAK

Assalamualaikum. Hari ini seorang lagi sahabat saya menyambut hari lahirnya. satu-satunya perkara yang takkan dilupakan adalah kehadiran kak nura ♥

Betapa ku bersyukur Ya Allah kerana dipilih untuk memiliki sahabat seperti mu. Indahnya ukhuwah kita sahabat. Walaupun ada yang kutunggu ‘tak kunjung tiba’ namun ianya bukan alasan untuk terbelahnya ukhuwah yang dibina..

Usia yang Tuhan kurniakan ini, kau hiasilah ia dengan amalan murni, semoga ia menjadi temanmu di akhirat sana..

Usiamu ibarat mutiara, Tiada berganti lagi..
Hiaskan iman bersulam taqwa agar sempat menuju.. haruman syurgawi..

semoga usiamu bertambah berkat, dirimu dilimpahi rahmat, iman dan taqwa semakin meningkat, rezeki tak tersekat-sekat, diri sentiasa sihat, bahagia dunia akhirat, moga di akhirat mendapat syafaat.

sayang awak ketat ketat!
moga persahabatan kekal hingga ke akhirat!

Sedikit perkongsian buat diri dan Kak nura tercinta ♥ ♥ ♥ (~_~)

Firman Allah :",Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan. (al-muddaththir,ayat 4)

Suatu hari Syeikh Abu Al-Hasan Asy-Syadzili bercerita :

Aku pernah ditegur : Wahai ‘Ali, bersihkan bajumu dengan pertolongan Allah. Pasti ia akan sentiasa terpelihara.

Aku pun bertanya : Baju yang mana?

Ia menjawab : Allah telah memberimu pakaian Islam. Siapa yang mengesakan Allah, ia tidak akan menyekutukanNya. Siapa yang beriman kepada Allah pasti aman dari segala sesuatu serta siapa yang berserah diri pada Allah, kecil kemungkinan akan terjerumus. Sekiranya terjerumus, ia akan cepat memohon keampunan & ketika meminta keampunan, pasti akan dikabulkan.

Syeikh Abu al-Hassan lantas berkata : Darinya aku memahami firman Allah yang berbunyi :

Dan pakaianmu, maka hendaklah engkau bersihkan. (al-muddaththir,ayat 4)




SELAMAT HARI LAHIR KAKAK.











.:: Grateful Is EveryThing ::.





Firman Allah SWT di dalam sebuah Hadis Qudsi yang menyebut mengenai sifat syukur :


“Kalau Aku uji kamu dengan kesusahan, kamu tidak mahu bersabar, dan kalau Aku uji kamu dengan nikmat, kamu tidak mahu bersyukur, maka nyahlah kamu dari bumi dan langit Allah ini dan pergilah cari Tuhan yang lain.”



Yang putih tidak semestinya bersih, Yang hitam tidak semestinya kotor
Yang putih tidak semestinya indah. Yang hitam tidak semestinya buruk.

Islam is colour blind.
bak kata org tua-tua , sehitam-hitam dodol orang makan, seputih-putih hampas kelapa orang buang.. ngee~

Hati tenang melihat putih di siang hari, di bawah terik mentari, cahaya lampu, memancarkan cahaya keputihan tapi semestinya gusar bila melihat putih di malam hari, gelap gelita, di bawah cahaya bulan yang suram.. (O,0)

Kain kafan itu putih, namun menakutkan.
Ka'bah itu hitam, namun ia elok dan bersahaja.

Manusia itu dinilai kerana akhlaknya bukan kerana rupanya.
Seandainya kejantanan itu ditengok dari lantangnya suara.
Nescaya anjing adalah pemimpin para lelaki sejati.

Seandainya kecantikan itu diukur dengan ketelanjangan.
Nescaya kera adalah makhluk paling cantik.

Sebelum engkau mengangkat pandangan ke langit untuk meminta kepada Allah sesuatu yang tidak ada.
Tundukkanlah pandanganmu lalu syukurilah apa yang ada.



 
Terima Kasih! Ucapan paling mudah dan kerap kita lafazkan setiap hari apabila menerima pemberian daripada orang lain berupa hadiah, sedekah, perkhidmatan, pertolongan atau sekadar budi bahasa dan senyuman. Bayangkan sekiranya pemberian yang sekecil ini daripada hamba yang lemah seperti kita pun kita hargai, bagaimana pemberian yang lebih besar?

Sedar atau tidak, hidup manusia di alam fana ini tidak akan terlepas daripada menerima nikmat dan rahmat Allah. Nikmat yang dikurniakan Allah kepada manusia adalah tidak terhitung banyaknya. Jumlahnya tidak dapat disukat dan ditimbang. Ini jelas dinyatakan Allah dalam firman-Nya bermaksud:-

"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang." -

(Surah an-Nahl, ayat 18)


Menghitung syukur, nescaya kau tak mampu mengukur…Alhamdullillah ‘ala kulli hal


Sedari bangun pagi
Sehingga malam hari 
Tak pernah aku lupa 
Kau yang maha setia 

Semua kau beri 
Pada diri ini 
Tak kau minta ganti 
Tak perlu dibeli 

Kau memang pemurah 
Segala nikmat kau curah 
Tak pernah aku lupa 
Memujimu Ya Allah 


Subhanallah Walhamdu Lillah Wa La Ilaha Illallah 


Surah Ali Imran: 145, “Dan Kami akan memberikan ganjaran untuk orang yang bersyukur.”

Surah Ibrahim: 7, “Kalau kamu bersyukur, nescaya Aku akan menambahkan kepadamu.”

Surah At-Taubah: 28, “Allah akan memberi kekayaan kepada kamu dengan kurniaNya jika Ia menghendaki.”


Allah itu Maha Pemurah 


Surah Dhuha 93 : 11" Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya".




Sanah Helwah Sayang!



Kat fesbuk xde pun dalam list birthday budak nama hana salleh harini. tapi saya ingat, hari ni Born Day awak :) dari bulan 9 sampai bulan 11, saya mengingatkan diri, 3 haribulan besday hana, kena ingat! kena ingat! sebab hana tak state dalam fesbuk.. nanti lupe!

3 November 2012,Meningkat lagi usia sahabat ku yang dikasihi..menjengah ke usia 20 tahun.. mabruk!!!

Seiring bertambahnya usia di jala
n permusafiran ini, moga bertambah matang dalam mengenal pahit manis liku-liku hidup..

Makin tabah dalam mentafsir mehnah dan tribulasi hidup yang dikirimkan,tanda kasih nya ALLAH..agar lebih kuat hati dan jiwa untuk dibawa bertemu dengan NYA kelak.

Semoga di limpahi keberkatan pada setiap helaan nafas dan denyut nadi, keberkatan pada rezeki dan ilmu..

mohon ALLAH permudahkan segala urusan mu menuju kebaikan.

Hana..

sesungguhnya diri ini tiada yang istimewa untuk di hulurkan, hanya doa yang mampu dikirimkan dari kejauhan.. moga dirimu sentiasa di redhai ALLAH...

-jadilah hamba yang solehah buat Pencipta kita
-anak yang solehah buat kedua orang tuamu
-adik yang solehah buat kekanda-kekanda mu
-ibu saudara yang baik dimata anak-anak saudaramu
-sahabat yang setia saat suka duka temanmu
-insan yang bermanfaat buat ummah dan agamamu..

Wahai bakal bidadari penyejuk mata buat mujahid hati...^_~ (one day,insyaallah..)


TERIMA KASIH...untuk sebuah persahabatan, Tiada yang ditakdirkan ALLAH itu sia-sia, Insyaallah, banyak yang ku temui dalam tali persaudaraan ini..

hanya ALLAH yang layak menerima pujian, seinfiniti kesyukuran buat pemilik roh dan jasad kerana sudi menganugerahkan seorang SAHABAT seperti mu..ALHAMDULILLAH..

Hana..

andai satu masa nanti, tali persahabatan ini di uji, terlebih dahulu ku hulurkan salam kemaafan, tegurlah diriku yang daif ini, sedarkan aku andai langkahku tersasar..

mohon maaf untuk setiap keterlanjuran,kesilapan,kekurangan dari sahabatmu ini...

semoga ukhwah yang terjalin ini terus kekal mewangi,andai tiada lagi peluang untuk bersua muka di dunia, doaku moga ALLAH masih izinkan untuk kita bertemu di jannah NYA.. insyaallah..

Semoga hari lahir ini menjadi hari terbaik untuk mengingatkan diri bahawa usia kita di dunia ini tidak pernah bertambah, malah sentiasa berkurang. Berkurangnya usia, bermakna semakin hampir kita untuk menemui-Nya. Sekadar peringatan buat diri. Semoga bermanfaat untuk kita insyaallah ♥


Marilah kita hidup seperti orang yang menanti mati kerana ingat mati itu akan mengecilkan segala derita akan mencairkan segala alpa kiranya inilah detik terakhir marilah kita mulakan semula walau yang masih tersisa hanya sedetik cuma.. itu lebih bermakna! ♥

saat aku menyampaikan suatu kebaikan kepadamu, bukannya aku hendak memberikan nasihat akan kekuranganmu sahabat, tapi aku sekadar menjadikan dirimu sebagai pengantara, agar nasihat itu sampai kepadaku :) ♥

Seperti mengarahkan wajah ke cermin, bukan beerti mancari-cari kekurangan cermin, namun hakikatnya adalah mencari kekurangan diri untuk di perbetulkan agar lebih baik.. dengan pengantaraan cermin.. ♥













~Berhati-hati Dalam memuji ~

~Berhati-hati Dalam memuji ~

"Berwaspadalah kamu dengan puji-pujian kerana ianya boleh menyembelih."

Lisan ibarat pisau bermata dua, bila digunakan pada hal-hal yang baik maka akan mendatangkan kemaslahatan (kebaikan). Namun sebaliknya, bila digunakan pada hal-hal yang buruk, kemudhratan pun akan mengiringinya. hanya penyakit hati yang dapat menjangkit pada manusia, namun penyakit lisan pun dapat menjangkit pada manusia


Bila ia berlebih-lebihan dalam pujiannya, nanti kesudahannya menjadi dusta pula.

Dengan menerima pujian itu, akan timbul dalam dirinya perasaan bongkak dan ujub, dan kedua-duanya termasuk sifat yang membinasakan.

"Cekalah kamu, engkau telah memotong leher temanmu, engkau telah memotong leher temanmu -berkali-kali- Apabila salah seorang dari kalian terpaksa memuji temannya , hendaklah ia mengatakan: Aku mengetahui kebaikan si Fulan namun Allah lebih mengetahui keadaannya, dan aku tidak memberikan kesaksian kepada siapa pun yang aku ketahui di hadapan Allah kerana Allah lebih mengetahui keadaannya yang sebenarnya."

Doa Ketika Dipuji Orang Lain.

"Ya Allah, Engkau lebih mengetahui keadaan diriku daripada diriku sendiri dan aku lebih mengetahui keadaan diriku daripada mereka yang memujiku. Ya Allah, jadikanlah diriku lebih baik dari yang mereka sangkakan, ampunilah aku terhadap apa yang mereka tidak ketahui dariku, dan janganlah menyiksaku dengan perkataan mereka"













LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget