.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

.:: Its Realitas Amici..Hard To say ::.



Bila bersahabat, banyak yang kita hendaki dan impikan dari sebuah persahabatan. Dan sudah tentu apa yang bermain didalam fikiran semua yang baik-baik dan positif belaka. Tidak ramai yang berani menilaikan sahabat yang sebenarnya.

Sahabat yang baik adalah sahabat yang sudi menasihatkan kita dengan baik, mengajak kita kebaikan, yang berkongsi kasih sayang dengan keikhlasan dan JUJUR ini paling penting. Besarnya persahabatan itu, dikala susah, menangis bersama dan merasa duka bersama, Dalam kegembiraan, dia sudi mendengar kegembiraannya dan selalu mendoakan sahabatnya bertambah kebahagiaan.

Kadang-kadang kita menyangka sesuatu yang manis itu akan terus kekal manis sehingga hayat terakhir, tetapi kemanisan bukanlah sebegitu. Hakiki nya Allah jua yang mengatur dan merancang, akan tetapi sebagai manusia kita akan cuba untuk menghindarkan kepahitan yang dapat memudarkan kemanisan tersebut.

Tapi..kemanisan yang dibina bukan lah beerti akan terus sebegitu selamanya,,, hancur hati ini tatkala segala kemanisan sedikit-sedikit bertukar menjadi pahit. Kadang-kadang hidup seseorang ini begitu complicated dan tersendiri, mempunyai prinsip sendiri, menpunyai maruah tersendiri, mempunyai kepercayaan tersendiri, ya,, kepercayaan terhadap sesuatu yang indah.

Namun kita tak hidup dalam dunia fana tetapi dalam dunia realiti dimana tak semua apa yang kita jangkakan itu menepati ramalan. Begitu juga dengan sebuah persahabatan. Bukan semuanya indah belaka. Dalam menempuh sebuah perhubungan persahabatan, pelbagai onak dan duri ditempuhi. Kekadang kita tewas dan kekadang kita yang tak rasa mampu meneruskannya lagi. Tapi perlu diingat satu perkara, jika tewas, jika berhenti disini saja, bukannya semua salah kita. Barangkali itulah yang terlebih baik buat diri kita dan dia. Nauzubillah.

Tapi dalam bersahabat itu penting sekali memaafkan. Mungkin pahit dan pedih tapi itulah yang terlebih baik buat kita. Buat apa hendak menyimpan dan memendam jika ianya mampu menjadi kudis dan seterusnya kanser yang mampu memudaratkan diri.

Benar.. segala sesuatu itu tidak kira baik atau buruk terjadi dengan sebab izinNya.. Tetapi atas sebab itu jugalah sebenarnya Allah swt menginginkan manusia menyantuninya secara bijaksana..

Manusia bukan makhluk yang di ciptakan ALLAH untuk mengetahui setiap isi hati manusia, bersyukur di kurniakan mata untuk melihat, mulut untuk bercakap, telinga untuk mendengar, hati untuk merasa dan akal fikiran untuk berfikir dan menilai

Jika kita lihat orang susah untuk menerima kita, sejauh mana pula kita menerima orang lain? Maka jangan lihat sebelah utara sahaja, lihatlah selatan timur dan barat. Barulah 1 GLOBE akan terbentuk menjadi rantaian kehidupan.


Terkesan dengan Quote ini.


“persahabatan itu adalah perkongsian... perkongsian suka dan duka dalam kehidupan...sekali salam persahabatan aku hulurkan... selamanya kau tetap sahabatku... maafkan aku andai ada silapku... kerana aku punya banyak khilaf.. aku bukan manusia sempurna.. untuk menjadi sahabat yang sempurna..”



Sahabat sejati. UNIC 


“Ku biar kalam berbicara 
Menghurai maksudnya di jiwa 
Agar mudah ku mengerti 
Segala yang terjadi 
Sudah suratan Ilahi 

Ku biarkan pena menulis 
Meluahkan hasrat di hati 
Moga terubat segala 
Keresahan di jiwa 
Tak pernah ku ingini 

Aku telah pun sedaya 
Tak melukai hatimu 
Mungkin sudah suratan hidupku 
Kasih yang lama terjalin 
Berderai bagaikan kaca 
Oh teman, maafkanlah diriku 

Oh Tuhan 
Tunjukkan ku jalan 
Untuk menempuhi dugaan ini 
Teman, maafkan jika ku melukaimu 
Moga ikatan ukhwah yang dibina 
Ke akhirnya 

Aku tidak kan berdaya 
Menahan hibanya rasa 
Kau pergi meninggalkan diriku 
Redhalah apa terjadi 
Usahlah kau kesali 
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi”



A broken heart hidden under a smile doesn't mean our fake, it just shows our strong enough to move on even after all the pain of experienced. Each moment contains a hundred messages from Allah. To every cry of 'Ya Allah', Allah answers a hundred times by 'I am here'.. Thanks ALLAH.













No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget