.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

~Berhati-hati Dalam memuji ~

~Berhati-hati Dalam memuji ~

"Berwaspadalah kamu dengan puji-pujian kerana ianya boleh menyembelih."

Lisan ibarat pisau bermata dua, bila digunakan pada hal-hal yang baik maka akan mendatangkan kemaslahatan (kebaikan). Namun sebaliknya, bila digunakan pada hal-hal yang buruk, kemudhratan pun akan mengiringinya. hanya penyakit hati yang dapat menjangkit pada manusia, namun penyakit lisan pun dapat menjangkit pada manusia


Bila ia berlebih-lebihan dalam pujiannya, nanti kesudahannya menjadi dusta pula.

Dengan menerima pujian itu, akan timbul dalam dirinya perasaan bongkak dan ujub, dan kedua-duanya termasuk sifat yang membinasakan.

"Cekalah kamu, engkau telah memotong leher temanmu, engkau telah memotong leher temanmu -berkali-kali- Apabila salah seorang dari kalian terpaksa memuji temannya , hendaklah ia mengatakan: Aku mengetahui kebaikan si Fulan namun Allah lebih mengetahui keadaannya, dan aku tidak memberikan kesaksian kepada siapa pun yang aku ketahui di hadapan Allah kerana Allah lebih mengetahui keadaannya yang sebenarnya."

Doa Ketika Dipuji Orang Lain.

"Ya Allah, Engkau lebih mengetahui keadaan diriku daripada diriku sendiri dan aku lebih mengetahui keadaan diriku daripada mereka yang memujiku. Ya Allah, jadikanlah diriku lebih baik dari yang mereka sangkakan, ampunilah aku terhadap apa yang mereka tidak ketahui dariku, dan janganlah menyiksaku dengan perkataan mereka"













2 comments:

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget