.:: Followers ::.

Wudhu'lah dengan Senpurna...


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani.

Sempurnakan Wudhu' kalian.

Menyempurnakan wudhu adalah tuntutan agama, pra syarat penting dalam mendapatkan solat yang berkualiti..Janganlah bersolat sekadar melepaskan batuk di tangga. Ramai yang berwudhu dengan sambil lewa dan tergesa-gesa hinggakan terdapat anggota-anggota wudhu yang tidak disempurnakan dengan sempurna. Terutama kaki! Memang ramai yang mengambil ringan wudhu' di bahagian kaki, beranggapan hanya membasuh dengan melepasi buku lali sahaja.

Hukum mengambil wudhu dengan sempurna sebelum solat adalah wajib. Jika kekurangan ilmu tentang kesempurnaan wudhu menjadi alasan pada seseorang untuk mengabaikan wudhu yang sempurna, maka menuntut ilmu tentang wudhu adalah wajib baginya. Jika dalam urusan keduniaan, kita bersungguh-sungguh menuntut ilmu hingga ke peringkat PhD, apakah dalam urusan wudhu dan solat kita hanya berpada setakat ilmu yang dipelajari di sekolah rendah sahaja?



PERINGATAN : Jangan sambil lewa semasa ambil wudhu', sebab malas nak tunduk maka tumit tak basah dan air tak mengena di celah-celah jari. Ancaman Jilatan api neraka!

Hadis Abdullah bin Amru r.a katanya:
Suatu hari, kami pulang bersama Rasulullah s.a.w dari Mekah menuju ke Madinah. Di pertengahan jalan, apabila kami tiba di suatu tempat yang mempunyai air kami dapati sekelompok manusia dalam keadaan tergesa-gesa mengambil wuduk kerana waktu Asar hampir luput. Apabila kami menghampiri mereka, kami dapati tumit-tumit mereka kering tidak dibasahi air. Maka Rasulullah s.a.w telah bersabda: "Celakalah tumit-tumit yang tidak basah itu dengan ancaman api Neraka. Sempurnakanlah wuduk kamu dengan baik."





Tak sempurna wudhu' jika tak sela-selai jari-jari kaki dengan air.

“Apabila kamu berwudhu maka sela-selailah jari tangan dan jari kakimu.”
(riwayat Ahmad dan Tirmidzi)




No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...