.:: Followers ::.

"Sayyidul Istighfar"

Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥ 

Hari Selasa ni bermula 1 Rejab, jadi esok malam (Isnin) adalah malam 1 Rejab. Imam Syafiie rahimahullah berkata, ada 5 malam dalam setahun, Allah SWT bukakan pintu langit, salah satunya adalah malam 1 Rejab.

Jadi, esok malam, perbanyakkan doa mudah-mudahan Allah ampunkan dosa kita, memakbulkan doa kita pada malam 1 Rejab.. Antara lain yang kita boleh lakukan dalam bulan Rejab ialah, banyakkan Istighfar, minta ampun daripada Allah SWT.. Yang paling bagus sekali Istighfar adalah "Sayyidul Istighfar" bermula dari esok malam.. Bulan Rejab dikenali sebagai bulan Istighfar.

"Ya Allah Engkaulah Tuhanku, tidak ada Ilah yang berhak disembah melainkan Engkau, Engkaulah yang telah menciptakan aku, dan aku adalah hamba-Mu, aku ada dalam perjanjian-Mu dan janji-Mu, dengan segenap kemampuanku, aku berlindung diri kepada-Mu dari kejelekan yang kuperbuat, aku mengakui kepada-Mu Akan nikmat-Mu yang Kau berikan kepadaku, dan aku mengakui akan dosaku, maka ampunilah aku sebab sesungguhnya tidak ada yang dapat mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau”. ( Al-Ma'tsurat ,)"



PERINGATAN :

Ibnu Hajar Al-'Asqalani r.a: "Tidak terdapat hadith sahih yg boleh dijadikan hujah berkenaan keutamaan bulan Rejab,puasa Rejab,puasa hari-hari tertentu dlm bulan rejab dan qiamullail khusus dlm bulan Rejab. Sebelumku perkara ini telah dipastikan oleh Al-Imam Abu Ismail Al-Harawi Al-Hafiz" -(Tabyin al-'Ujab bi Ma Wurida fi Fadhl Rajab, Dar Al-Kutub Al-'Ilmiyah, Beirut, 1988,ms.11) ~Sham Kamikaze~

No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...