.:: Followers ::.

Manusia Sering Lupa dengan Peringatan ALLAH

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. ♥

PERHATIKAN, betapa kelam kabutnya manusia apabila ALLAH turunkan bencana, gempa bumi, tsunami. Alhamdulillah,ianya belum terjadi, tapi perlu di ingat bahawa itu amaran dari ALLAH. ALLAH sering melontarkan "batu-batu" kecil sebagai peringatan kepada kita. Tapi sebenarnya manusia ini sifatnya degil, lantas ALLAH lontarkan "batu yang besar" secara tiba-tiba, di saat itu kelihatan semua manusia mencari ALLAH, masing-masing berdoa dengan penuh harapan..Beginikah sikap kita? Ampuni kami Ya ALLAH!



Sifat kebanyakan manusia, bila susah, baru akan ingatkan ALLAH, sangat berharap kepada ALLAH, tetapi apabila mereka telah diselamatkan oleh ALLAH, maka mereka lupa kepada ALLAH. ALLAH telah nyatakan dalam QalamNYA Al-Quran tentang sifat manusia yang seolah-olah mempermainkan DIA. Nauzubillah.:

"Dan apabila seseorang manusia ditimpa kesusahan, merayulah ia kepada Kami (Allah), sama ada ia sedang berbaring atau duduk ataupun berdiri; dan manakala (ketika) Kami hapuskan kesusahan itu daripadanya, ia terus membawa cara lamanya SEOLAH-OLAH IA TIDAK PERNAH MERAYU KEPADA KAMI memohon hapuskan sebarang kesusahan yang menimpanya (sebagaimana ia memandang eloknya bawaan itu) demikianlah diperelokkan pada pandangan orang-orang yang melampau apa yang mereka lakukan. (Surah Yunus ayat 12)"


"Dalam pada itu, apabila mereka naik bahtera (lalu menemui sesuatu bahaya di laut), mereka memohon pertolongan kepada Allah dengan doa yang tulus ikhlas kepadaNya. Kemudian setelah Allah menyelamatkan mereka (naik) ke darat, mereka berlaku syirik (menduakan Allah / menyembah selain Allah) kepadaNya. (Surah Al-Ankabut ayat 65)"

Renungilah. ALLAH sangat dekat kepada para hamba yang bertaubat kepadaNya, ALLAH sudi mendengar rintihan kita dalam berdoa di saat orang lain enggan mendengarnya, ALLAH sentiasa menemani kita di mana sahaja walaupun di saat kita bersedih, ALLAH tidak jemu memberi rezeki kepada para hambaNya sedangkan kita melakukan dosa setiap hari, ALLAH sentiasa tidak lupa kepada para hambaNya sedangkan kita sering lupa..

#SEDANGKAN NABI MUHAMMAD S.A.W YANG MAKSUM PUN SETIAP MALAM BUAT SOLAT TAUBAT..

1 comment:

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...