.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

Kamu Cintakan Rasulmu? Allah? Benarkah? Lets check! Ini Penting!

Dengan Nama ALLAH yang Maha Pengasih Lagi maha Penyayang.♥

sahabat- sahabiah sekalian, mari kite renungkan..

Janganlah kita ISLAM dengan sekadar bersolat.
janganlah kita ISLAM sekadar menutup aurat.
Janganlah kita ISLAM kerana Kita taat kepada ibubapa.
janganlah kita ISLAM kerana kita amalkan amar makruf nahi mungkar.
janganlah kita ISLAM kerana kita simpati nasib Umat seislam kita.
jangan kita ISLAM kerana pangkat, kekayaan dan kegemilangan
paling menakutkan,janganlah ISLAM hanya pada I.C.. ALLAHuRABBI.

Jangan pernah rasa selesa. Lihat Ikatan kita dengan ALLAH.

kita mengaku Cintakan ALLAH tapi adakah kita mengenal ALLAH? makrifatullah? kita mengaku sudah beriman? BERIMAN? BERIMAN BAGAIMANA? IMAN ITU DATANGNYA DARI MANA? BAGAIMANA IMAN ITU DI BUKTIKAN DALAM ISLAM? adakah sekadar berbuat baik? sabar? tabah? tawakal? bersolat? berzikir? berilmu?

bagaimana hati kita dengan ALLAH? ingat nama ALLAH? sifat ALLAH? kita sekadar tahu ganjaran dan balasan ALLAH sahaja sebenarnya. buktikan. beryakinlah dengan teguh BUKAN TAQLIQ (ikut orang). Cintalah ALLAH dengan adanya tauhid Uluhiyah, rububiyah dan asma' wa sifat.!! tauhid ini tidak memerlukan urutan untuk mengerjakannya! tauhid ini lawannya syirik.

Kita mengaku cintakan RASULULLAH S.A.W, makrifatul rasul. tapi perkara senang pun kita gagal lakukan. apadia sahabt sekalian??

Dari Ka’ab Bin ‘Ujrah (ra) katanya:

Rasulullah S.A.W bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kami pun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kami pun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini.

Lalu baginda menjawab:
“Sesungguhnya Jibrail (A.S) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga. Lalu aku pun mengaminkannya.

" Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya."

kalau mahu merasa ber-ALLAH, mestilah melalui pintunya iaitu Rasulullah s.a.w. kerana ALLAH hanya akan berinteraksi dengan cintaNya dan rasulullah berinteraksi dengan umatnya.

"saya cintakan Rasulullah, saya amalkan sunnah-sunnahnya."

sunnah? hanya sunnah?

Kita mengaku Cintaikan baginda, tapi kronologi perjalanan hidup rasulullah pun kita tak tahu? Apa baginda alami semasa berumur 5 tahun? 6? 10? 12? 25? 37? dan sebagainya?.peristiwa perang? isra'dan mikraj? muhajirin? ansar? tahu kah kita? bagaimana rupa rasulullah? rambutnya? matanya? kulitnya? keningnya? Mengaku cintakan rasulullah, tapi tidak mengenal siapa Baginda. ALLAHURABBI, sedih bukan.

"Keimanan kamu tidak akan sempurna seandainya kamu tidak mencintai aku ( Rasulullah )" so, sahabat sababiah sudah mengenali rasulullah kah? ?

kita mengaku cintakan kitab ALLAH, Al-quran. Alhamdulillah, hari-hari membacanya, mentelaah nya, gembiranya kita dapat pahala. tapi tahukah kita Al-quran mengandungi berapa ayat? berapa surah? apa kisah yang di sampaikan? apa yang ALLAH mahu kita tahu? muhasabah, muhasabah~

Paling penting!! kalian mengaku islam, tapi Tahukah kalian apa intipati islam? Alhamdulillah kalau yang tahu, yang tak tahu? kita mengaku kita islam tapi intipati ISLAM pun kita tak tahu.? ALLAHURABBI..

Itu fardu ain sahabat, fardu ain. Ilmu yang wajib di pelajari. Tak sempurna seorang hamba ALLAH jika Fardu ainnya tak cukup sahabat sahabiah sekalian. Bagaimana mahu mengenal ALLAh dan rasul kalau asas islam sudah longgar? berdosanya kita tak kenal ALLAH, berdosanya kita tak kenal Rasulullah. MOhonlah setiap hari pada ALLAh agar di beri hati yang benar-benar sayangkan ALLAH. Hati yang benar-benat menyerah diri kepada ALLAH.

muhasabah-muhasabah~ adakah kalian rasa apa yang saya rasa? sedihkah atau tiada apa-apa perasaan? hum, latihlah diri membakar tangan, agar nanti sudah tegar!

dapatkah sahabat sahabiah menjawab setiap perkara yang di tanya?setiap soalan yang di utarakan? kalau tak tahu katakan saja tak tahu, ALLAHUALAM. JANGAN JADI USTAZ ATAU USTAZAH GOOGLE!!

saya bukan insan yang sempurna, hanya sekadar berkongsi dan sama-sama muhasabah. Allahualam. Baiknya dari ALLAH, terkurangnya dari saya.



Pengisian dari KEm Pemantapan Akidah

No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget