.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

Terbang Nikmat Kahwin 0,O

Mata ini terpandang satu pasangan suami isteri. Sweetnya mereka. bergelak tawa,bergurau senda. Kelihatan si isteri berat hati mahu meninggalkan suaminya di kampung. Mereka bersalaman dan si suami berpesan. "sayang jaga diri ye, jangan lupakan abang"... ( memasang telinga..hehe )

Tak di sangka, rupanya wanita tadi dapat sit bersebelahan dengan saya dalam bas.
senyuman manis di pamerkan.. sembang-sembang, dan akhirnya terdetik untuk bertanya.


"akak dah kawin ye?"

"eh, belum dik"

"oo..ye ke? cam tak caye je.. hehe, yang hantar akak tadi sape?"

"tu boyfriend akak laa, akak blm kawin lagi..(~_~)"

...................................................................................................................

hamboi,bukan main lebar senyum dia. orang zaman sekarang ni, belum kawin dah nampak macam dah kawin. bergelak tawa, bersenda gurau, bersentuh2han, bersalam-salaman dengan encik "suami".. hadoi.. berterbang-terbangan dah nikmat kawin mereka nanti. muhasabah diri yok!






Artikal Pilihan untuk tajuk kali ini.

Maksiat Lemahkan Hati, Hilang Berkat


DOSA bukan perkara kecil. Hari ini ramai orang memandang remeh soal dosa. Sesetengah umat Islam kini bukan saja tidak takut berbuat dosa malah seronok pula melakukannya.

Menurut Ibnu Qayyim, akibat yang akan menimpa pelaku maksiat antaranya: 


1. Maksiat akan menghalang diri daripada mendapatkan ilmu pengetahuan. Ilmu adalah cahaya yang dipancarkan ke dalam hati. Ketahuilah, kemaksiatan dalam hati dapat menghalang serta memadamkan cahaya itu. 

2. Maksiat menghalang rezeki. Jika ketakwaan adalah penyebab datangnya rezeki, maka meninggalkan ketakwaan bererti menimbulkan kefakiran. Rasulullah s.a.w bersabda, "Seseorang hamba dicegah daripada rezeki akibat dosa yang dibuatnya." (HR Ahmad).

Justeru, kita perlu meyakini takwa adalah penyebab datangnya rezeki serta memudahkan rezeki kita. Jika saat ini kita berasakan betapa sulitnya mendapatkan rezeki Allah, maka tinggalkan kemaksiatan! Jangan kita penuhi jiwa kita dengan debu maksiat.

3. Maksiat membuat kita jauh daripada Allah. Diriwayatkan ada seorang lelaki mengeluh kepada seorang arif berkenaan kesunyian jiwanya. Arif itu berpesan, "Jika kegersangan hatimu akibat dosa, maka tinggalkanlah perbuatan dosa itu." 


4. Maksiat membuat sulit semua urusan kita. Ketaatan adalah cahaya, sedangkan maksiat adalah gelap gelita. Ibnu Abbas r.a. berkata, "Sesungguhnya perbuatan baik itu mendatangkan kecerahan pada wajah dan cahaya pada hati, kekuatan badan dan kecintaan. Sebaliknya, perbuatan buruk mengundang ketidakceriaan pada raut muka, kegelapan di dalam kubur dan di hati, kelemahan badan, susutnya rezeki dan kebencian makhluk.

5. Maksiat melemahkan hati dan badan. Kekuatan seorang mukmin terpancar daripada kekuatan hatinya. Jika hatinya kuat, maka kuatlah badannya. 


6. Maksiat menghalang untuk kita taat. Orang melakukan dosa dan maksiat cenderung untuk tidak taat. Orang yang berbuat maksiat seperti orang yang satu kali makan, tetapi mengalami sakit berpanjangan.

 7. Maksiat memendekkan umur dan menghapus keberkatan. Pada dasarnya, umur manusia dihitung daripada masa hidupnya. Imam Nawawi hanya diberi usia 30 tahun oleh Allah s.w.t. Meskipun hidupnya pendek, namun berkat. Kitab Riyadhush Shalihin dan Hadits Arbain yang ditulisnya memberinya keberkatan dan usia yang panjang, sebab dibaca oleh manusia dari generasi ke generasi hingga saat ini dan mungkin generasi yang akan datang.

8. Maksiat menumbuhkan maksiat lain. Seorang ulama salaf berkata, jika seorang hamba melakukan kebaikan, maka hal itu akan mendorongnya melakukan kebaikan yang lain dan seterusnya. Oleh itu, berhati-hatilah. Jangan sesekali cuba melakukan maksiat kerana ia akan menyebabkan 'ketagihan' dan sukar untuk berhenti jika ia menjadi satu kebiasaan.

9. Maksiat mematikan bisikan hati nurani. Maksiat melemahkan hati daripada kebaikan dan menguatkan kehendak melakukan maksiat lain. Itulah akibat maksiat. Tidak ada lagi rasa malu ketika berbuat maksiat. Jika orang sudah biasa berbuat maksiat, dia tidak lagi memandang perbuatan itu sebagai sesuatu yang buruk. Tidak ada lagi rasa malu melakukannya. Bahkan dengan bangga menceritakan perbuatan maksiat yang dilakukannya kepada orang lain.





4 comments:

  1. Saya cuma nak tau apakah tajuk lagu latar blog ni? Sangat menenangkan alunan zikirnya.
    tlg emel ke kbd5321@gmail.com
    terima kaseh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah.. zikir terapi hafiz hamidun- subhanallah.

      Delete
  2. bgi yg kawen awal alhamdulillah .... :) tp yg belum kawen tp tingkah laku cam org dah kawen , nauzubillah la...

    ReplyDelete

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget