.:: Followers ::.

.:: Nasihat Untuk Sabar ::.

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang..

Dari Muhammad bin Amr bin Hazm r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: Seorang mukmin yang menggembirakan dan menasihati supaya sabar kepada saudaranya yang mukmin yang dalam kesusahan, Allah SWT akan memakaikannya dengan pakaian kemuliaan pada hari penghisaban. (HR Ibnu Majah)

Mudah bukan Allah mahu mengurniakan nikmatNya kepada kita, walaupun dengan hanya mengembirakan dan menasihati supaya sabar kepada saudaranya yang dalam kesusahan dan kesedihan..

Kita sangat dianjurkan untuk nasihat menasihati dan beringat ingat sesama manusia. Supaya kita tidak lalai dan sentiasa ingat kepada pencipta kita, Allah S.W.T. seperti mana dalam firman-Nya :

“Mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar“. (Surah al-Asr:3)

“Agama itu nasihat. Agama itu nasihat. Agama itu nasihat. Maka sahabat pun bertanya: Kepada siapa? Jawab Baginda: Kepada Allah, kepada Kitab-Nya, kepada Rasul-Nya, kepada pemimpin kaum muslimin dan juga orang awam muslimin.” (Hadis riwayat Muslim)

" Jika kamu menerima nasihat dari seseorang, jangan perkecilkan nasihat tersebut, mungkin itulah nasihat terakhir yg kamu dengar sebelum kamu didatangi kematian."

— Ustaz Azhar Idrus



baik itu dari Allah, kurang itu dari saya.

No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...