.:: Followers ::.

Peringatan dalam Al-Quran : WTC & TSUNAMI

Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥



22 Sya'ban 1433h telah menutup tirai, ingin saya imbaskan kembali 1 peristiwa pada 22 haribulan, dan setiap peristiwa itu telah tercatat dalam Al-quran.
Masih ingatkan kalian tentang peristiwa runtuhnya bangunan WTC di amerika? peristiwa tersebut berlaku pada 11 september, bersamaan haribulan 22 jamadilakhir. Hari ini, haribulan 22 .

22:25 "Maka bukan sedikit negeri-negeri yang Kami binasakan dengan sebab kezaliman penduduknya, lalu runtuh ranaplah bangunan-bangunannya; dan bukan sedikit pula telaga yang telah terbiar, dan istana yang tersergam (telah kosong, ditinggalkan)."

57:22-"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah."








Saya ambil contoh lain. Tsunami, masih ingat lagi peristiwa tsunami pada 26 Disember, bersamaan 14 Zulkaedah. iaitu haibukan 14.

29;14-"Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggalah ia dalam kalangan mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka)."

23:41-"Akhirnya mereka dibinasakan oleh letusan suara yang menggempakan bumi, dengan benar lagi adil, lalu Kami jadikan mereka sebagai sampah sarap (yang dihanyutkan oleh banjir). Maka kebinasaanlah kesudahannya bagi kaum yang zalim itu."


Al-quran ini ada cara untuk mengenalpasti setiap peristiwa, samaada isra( sebelum) atau mikraj(selepas). Setiap satunya telah di tetapkan Allah.

11:1-"Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (pengetahuan Kami) sebelum Kami menjadikannya; sesungguhnya mengadakan yang demikian itu adalah mudah bagi Allah."


Sebab tu kita kena ambil pengajaran. Allah suruh kita baca quran untuk kita faham dan ambil pelajaran. kalau baca tak faham dan tiada pengajaran maka kita langgar kata-kata Allah.

54:22-"Dan demi sesungguhnya! Kami telah mudahkan Al-Quran untuk peringatan dan pengajaran, maka adakah sesiapa yang mahu mengambil peringatan dan pelajaran (daripadanya)?"

Dan jika mereka menjadikan kitab ini rujukan harian, pastinya mereka tak kan mendekati laut pada 14 zulkaedah dan tak kan keluar rumah pada 22 jamadilakhir, kerana Al-quran ini menceritakan hal sebelum dan selepas.

BAGAIMANA DENGAN KITA??

#Lepas ni boleh try cari peristiwa lain dan rujuk Al-quran. Pati kata-kata Allah itu Benar.











No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...