.:: Followers ::.

.::Recent Visitors::.

Jangan Guna kalimah "SHADAQALLAHUL 'AZHIM" sebarangan


Dengan nama Allah Yang Pemurah Lagi maha Mengasihani ♥


PERINGATAN : Jangan Guna kalimah "SHADAQALLAHUL 'AZHIM" sebarangan. Ramai juga yang mengamalkan selepas habis belajar dalam kelas, TAK BOLEH. ilmu yang kita dapat memang dari ALLAH tapi ,anda yakin ke ilmu dalam buku itu dari Allah? kalimah Alhamdulillah adalah lebih sesuai apabila habis melakukan sesuatu perkara.

saya tidak melarang tapi ini sekadar ingatan bersama :)

Rasulullah s.a.w tak pernah mengakhiri bacaan Quran dengan sebutan "shadaqallahul ‘azhim". namun ianya bukan menjadi satu kesalahan jika ia dilakukan kerana maksudnya ialah "Benarlah firman Allah yang maha Agung".. Yang menjadi persoalan kalimah ini selalu disalahgunakan oleh sesetengah orang terutama golongan remaja setelah tamat berbuat sesuatu perkara..

"Maksud penambahan kalimah "Sadaqa Allah Al-Azim" - apabila selesai membaca Al-Quran bukanlah asalnya didalam syara'. Adalah elok ditinggalkannya bagi menturuti Nabi saw dan para sahabat. Akan tetapi jika seseorang itu melakukan kadang-kadang (Ahyaanan) tanpa sebarang niat, ia tidaklah memudharatkan. Sesungguhnya Allah bercakap benar bagi setiap perkara, Maha Suci dan Maha Tinggi Allah. Tetapi jika menjadikan ia sebagai habit/adab/kelakuan (menjadikan ia sebagai suatu kewajipan -pent) setiap kali seseorang itu membaca Al-Quran sebagaimana yang dilakukan oleh orang ramai pada masa kini, tidak lah ada asas untuknya sebagaimana yang dikatakan sebelum ini"

rujukan:

Majmu' Fatawaa wa Maqaalat Mutanawwi’ah li Samaahat al-Sheikh Abdul Aziz bin Baaz - 9. Riyad : Dar Al-Watan, 2000. ms 342

~syahirul.com~

PERINGATAN : kalimah Alhamdulillah adalah lebih sesuai apabila habis melakukan sesuatu perkara

ini adalah sunnah Nabi s.a.w yang sudah dilalaikan oleh orang ramai :

Setelah selesai membaca al Qur’an dianjurkan untuk mengucapkan bacaan berikut, ini tasbih kifarah:

"Subhanakallahumma wa bihamdika laa ilaha illa anta astaghfiruka wa atubu ilaika."


ertinya: maha suci Engkau ya Allah sambil memuji-Mu. Tiada sesembahan yang berhak disembah melainkan Engkau. Aku memohon ampun dan bertaubat kepada-Mu

Banyak orang mengganti bacaan yang sesuai sunah Nabi di atas dengan bacaan tashdiq dengan ucapan Shadaqallahul ‘azhim yang tidak ada dalilnya. Lagi baik kalau berdoa memohon perlindungan kepada Allah dari hasutan Syaitan yang di rejam.

(gambar hiasan : moga dapat membantu)

No comments:

Post a Comment

kata-kata anda amat berharga. :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget